Reputation-as-a-service wilt rekruteringsmarkt op zijn kop zetten

© Getty Images/iStockphoto

Blockchain zien we nog voornamelijk in de financiële sector, maar de technologie komt ondertussen ook aan de bak in andere departementen, zoals daar zijn: HR. En specifiek: rekrutering.

Wat als kandidaten makkelijk hun referenties konden opgeven, en bedrijven er, zelfs zonder nabellen, zeker van konden zijn dat die juist zijn? Dat is het idee achter ‘Reputation-as-a-Service’, een nieuwe dienst die referentieplatform QuidProJobs in België uitrolt. De motor achter die referenties: blockchain.

Het nieuwe rekruteren

Referentieplatform QuidProJobs uit Antwerpen laat bedrijven toe om via zijn online netwerken in contact te treden met sollicitanten. Rekruteerders en potentiële kandidaten worden gematcht door referentiegevers die mensen vanuit hun netwerk aanbrengen. Zo kunnen bedrijven in contact komen met ‘verborgen’ talenten, professionelen die niet actief op zoek zijn, zegt Veerle Seymus van QuidProJobs: “In de huidige war for talent is het een noodzaak om buiten de klassieke vijvers te kunnen vissen”, aldus Seymus. “Voor elke match die effectief tot een arbeidscontract leidt, betaalt het aanwervende bedrijf een commissie en die commissie deelt QuidProJobs 50/50 met de referentiegever”, legt Tom Lecluyse van QuidProJobs uit.

Met blockchain is de reputatie eigendom van elke individuele gebruiker en niet van het digitale platform

Een en ander maakt dat de geloofwaardigheid van het digitale platform bijzonder belangrijk is. Het is hier dat blockchain op de proppen komt. Onder de motorkap draait de API van smart contract bedrijfje Hexalina. “Wij combineren verschillende dimensies in een ‘network value score’ voor elke deelnemer op het platform”, vertelt Francis Chlarie, mede-oprichter van Hexalina. “Dat betekent dat gebruikers veel meer krijgen dan een beoordeling in 5 sterren. Hun reputatie wordt bevestigd door interactie met anderen en de scores kunnen ook worden vergeleken met gelijkaardige deelnemers. Zo willen we vermijden dat mensen elkaar zouden promoten enkel en alleen om een hogere score te behalen.” Onder meer werkervaring wordt via dit systeem bevestigd door derde partijen.

Blockchain

Opvallend aan dat hele verhaal is natuurlijk dat die ‘network value score’ ook wordt opgeslagen in smart contracts op de Ethereum blockchain. “Op die manier is de reputatie eigendom van elke individuele gebruiker en niet van het digitale platform. Ze wordt dus meeneembaar naar andere digitale platformen”, legt Chlarie uit. Zijn bedrijf, Hexalina, regelt de technische rompslomp om een smart contract aan te maken op de blockchain, een beetje zoals een bitcoinplatform een cryptowallet zou aanmaken voor zijn klanten. De uiteindelijke info, met de gevalideerde referenties, blijft wel van de gebruiker. “Met dit systeem heb je de garantie dat het onafhankelijk is”, aldus Chlarie.

Hexalina zal deze ‘Reputation-as-a-Service’ de komende maanden ook in het buitenland aanbieden. “We zijn in gesprek met nog enkele Belgische platformen, maar ook met mensen in Denemarken en Canada”, zegt Chlarie daarover. De vraag naar ‘Reputation-as-a-Service’, en zeker naar transparante smart contracts, is groot, vertelt hij. “Vooral het stuk ‘trust’ moet er zijn. Veel bedrijven zien daar een nood in, zeker nu transparantie en persoonsgegevens in het nieuws zijn. Het feit dat bij ons de gebruiker eigenaar blijft, is een voordeel.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content