‘Er is een grote honger om te denken als een leider, maar te ageren als een challenger’

Dirk Slachmuylder, country manager HP Inc. © .
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

In Silicon Valley staan er een aantal garages die tellen als toeristische trekpleister. Een daarvan is die van 367-369 Addison Avenue in Palo Alto, waar tachtig jaar geleden de heren Hewlett en Packard hun bedrijfje startten. We spreken met de huidige (jongere) country manager van HP Inc. over het verleden, en de toekomst.

HP bestaat 80 jaar, maar vier jaar geleden was er die veelbesproken splitsing in HPE en HP Inc. Hoe heb u dat zelf aangevoeld?

DIRK SLACHMUYLDER: Ik ben bij het vroegere Hewlett-Packard gestart in 2011, maar had er daarvoor ook al gewerkt. Ik ken het oude huis dus wel goed. We waren toen een grote familie, maar wel twee zelfstandige businessunits, die voornamelijk samenwerkten voor grote klanten. Deels omdat we al verschillende businessmodellen hadden. Een groot deel van het toenmalige Hewlett-Packard werkte rechtstreeks voor grote bedrijven terwijl de pc- en printmarkt vooral via een netwerk van partners wordt verdeeld. Uiteindelijk zijn we als twee evenwaardige spelers uit elkaar gegaan.

Hoe is HP Inc. de voorbije jaren geëvolueerd?

SLACHMUYLDER: We staan sinds 2015 op eigen pootjes en dat is uiteindelijk een heel mooi verhaal geworden. We kregen een grote vrijheid om ons als start-up in de markt te positioneren. Toegegeven, een uit de kluiten gewassen start-up, maar met een entrepreneurial spirit die ik al even niet had gezien. In België deden en doen we het ook vrij goed. Er is ons dus veel vrijheid gegund om ons als challenger op die markt te zetten. Sinds 2015 zetten we veel meer in op innovatie. Op de toekomst uitvinden dankzij technologie. Voor ons is dat zeer leuk om te doen, omdat het teruggaat naar die wortels van tachtig jaar geleden. HP was toch een van de ‘founders’ van Silicon Valley.

Bij B2B moet vooral security het verschil maken

HP Inc. zit nu voornamelijk in de printers en computers. In het geval van klassieke printers is dat een markt die onder druk staat. Hoe pakt u dat aan?

SLACHMUYLDER: In België zijn we voor de consumentenmarkt de marktleider voor printers, met zo’n 70 procent marktaandeel. Dat is een dalende markt, en het klopt wel dat we met zo’n marktaandeel daar niet meteen gaan groeien. Daar moeten we dan inzetten op innovatie en aansluiten op wat mensen willen. We komen bijvoorbeeld met een printer die je kan installeren zonder voorkennis, waarmee je seamless kan printen vanop een notebook of smartphone. Eentje met een mooi design ook, die in de woonkamer past. Mensen in die home markt denken ook dat printen duur is, dus werken we aan een abonnementsformule waarmee je goedkoper print, maar wel met HP cartridges.

Het businessegment ziet er anders uit. Dat is een mature markt, maar je hebt er toch tien, twaalf spelers. Ik ben ervan overtuigd dat daar nog consolidatie komt. Wij hebben zelf in dat segment bijvoorbeeld Samsungs printerdepartement overgenomen voor patenten en om ons A3-portfolio op peil te brengen, en zo hebben we ook oplossingen in het portfolio voor document management en managed services. Die hele markt is stabiel tot lichtjes dalend, maar we zien daar nog wel mogelijkheden.

Tot slot heb je nog de grafische markt. Die wordt gekarakteriseerd door veel analoog printen. 64 procent van de markt is nog analoog. In die markt hebben we 50 procent marktaandeel, maar daar investeren we in segmenten met groeipotentieel, zoals gepersonaliseerd printen. Denk bijvoorbeeld aan die Nutella-labels met je naam erop. Of een reisboek dat vaak moet worden aangepast met de nieuwste restaurants. De trend van digitalisering is dat je geen grote volumes moet gaan printen, maar just in time gaat printen. We hebben printers die gaan tot 40.000 pagina’s per minuut, dan kan je wel wat boekjes in grote volumes gaan drukken, waarbij je bovendien kan personaliseren.

HP probeert ook voet aan de grond te krijgen in 3D-printing. Begint dat op te komen?

SLACHMUYLDER: Ik zie die markt nog aantrekken. We staan daar echt nog in de kinderschoenen. 3D printing bestaat inderdaad al zeven jaar maar 0,1 procent van de totale productie wereldwijd wordt nu 3D-geprint. We denken dat dat aandeel in de komende drie jaar zal groeien naar een à twee procent. Tien tot twintig keer meer.

Daar zijn een aantal redenen voor. Ten eerste is er ecologie. Met 3D kunnen we zorgen dat de afvalberg vermindert. Daarnaast wordt ook de drang naar specialisatie groter. Iedereen wil zo veel mogelijk gaan personaliseren, en dat is een van de voordelen van 3D printing. We moeten bovendien in die technologie geloven, omdat het de enige kans is voor West-Europa om zich te gaan herindustrialiseren. Veel van onze industrie zit nu overzee, en met deze technologie krijgen start-ups de mogelijkheid om terug lokaal te werken.

De technologie wordt ook steeds beter. We werken momenteel op kleine oppervlakten, maar we gaan schalen van 40 bij 40 bij 40 centimeter naar bijna drie op drie op drie meter. Binnenkort kan je goedkoper en sneller printen in 3D dan op de traditionele manier met mallen. Ik denk dat we dan echt een exponentiële groei gaan kennen.

België moet zich qua 3D printing overigens zeker niet schamen. In Duitsland, Frankrijk en Italië liggen de volumes iets hoger, maar die landen zijn ook groter.

Hoe staat het met de pc-markt?

SLACHMUYLDER: Ook in het pc-verhaal zijn we de grootste voor het consumentenlandschap, met zo’n 25 procent van de markt. In die home markt is Apple traditioneel de grote speler in het premium segment. Sinds anderhalf jaar, met investeringen in research en development, zijn wij daar een concurrent geworden.

Gaming is ook een booming markt waar we tot voor kort geen aandeel in hadden, maar waar we nu ook beginnen door te breken. Je ziet bovendien een onwaarschijnlijke opmars van convertibles. Dat zijn premium toestellen, en dat heeft ons geen windeieren gelegd. Vorig jaar zijn we met 14 procent gegroeid. Dus het is niet omdat we algemeen in een stagnerende markt zitten, dat er geen nichemarkten kunnen zijn waar je wel kan groeien.

Dat is de consumentenmarkt, hoe ziet de markt voor bedrijven eruit? Is dat nog altijd jullie grootste afnemer?

SLACHMUYLDER: In België komt zo’n 25 procent van onze omzet uit B2C, en 75 procent uit B2B. Ons marktaandeel is ook iets groter in B2B. Daar moet vooral security het verschil maken. Veiligheid is een business concern omdat het grootste aantal aanvallen gebeurt via toestellen zoals smartphones, printers of tablets. Bij het kiezen voor zo’n toestel is security dan ook een grote factor, en daar durf ik zonder blozen stellen dat we veruit de sterkste speler zijn op dat vlak, met bijvoorbeeld ingebouwde vingerafdruksensoren. Dat zijn overigens weer extra features die de gemiddelde prijs naar boven halen.

We denken dat er een golf gaat komen van extra gebruikers, geholpen door Windows 10

Heeft Windows 10 een effect op de pc-verkoop? Het OS wordt nu constant geupdated, en er komen dus geen ‘nieuwe’ versies meer uit waarvoor vroeger een nieuwe toestel moest worden aangeschaft.

SLACHMUYLDER: Sinds de ondersteuning van Windows 7 is gestopt, hebben we wel een uptake gezien van desktoptoestellen. We denken ook dat die groei verder wordt gezet. In eerste instantie omdat het aantal pc’s dat ouder is dan vijf jaar oud, groter is dan ooit tevoren. We denken dus dat er een golf gaat komen van extra gebruikers, geholpen door Windows 10, vooral in B2B. Alle grote en middelgrote bedrijven gaan eind dit jaar die switch maken en hun computerpark vernieuwen.

Daarnaast denken we ook dat er meer geïnvesteerd zal worden per toestel. Millennials en Generatie Z maken veel minder verschil tussen kantoor en thuis, en dat merk je aan het design van de toestellen, en aan keuzes die door bedrijven voor mensen gemaakt worden.

HP bestaat dit jaar tachtig jaar. Is dat een voordeel of een nadeel in een markt met start-ups, waar nieuwe technologieën elkaar in sneltempo opvolgen?

SLACHMUYLDER: We proberen ons te positioneren als een start-up. Dat klinkt niet helemaal geloofwaardig, maar is wel een attitude die we willen cultiveren. Dat slaat op de mensen, maar ook op R&D, dat grote trends moet zien en daar proberen zo snel mogelijk op in te spelen. We zijn niet zo snel als de start-ups, maar technologie wordt in eerste instantie vaak wat overschat, en daarna onderschat. Het is dus goed om op lange termijn te denken.

Daarnaast is het belangrijk om je ten opzichte van die start-ups af te vragen hoe je competitief blijft. Het verschil wordt gemaakt door de kwaliteit die je biedt, door producten en mensen. Anderzijds moet je er ook voor zorgen dat je relevante innovatie op de markt blijft brengen.

Het lijkt me inderdaad moeilijk om je als start-up te positioneren wanneer je al marktleider bent.

SLACHMUYLDER: Dat draait vooral om attitude. In de grote corporate voor de splitsing was het bijna normaal dat je nummer een was. En als de markt wat zakte op een plaats, dan zou ze wel stijgen op een andere plaats. En dat is helemaal anders nu. Er is een grote honger om te denken als een leider, maar te ageren als een challenger. Als je die scherpte kan behouden, tegenover klanten of partners, dan denk ik dat we een trusted brand kunnen blijven. We moeten blijven zoeken naar nieuwe manieren om het nog beter te doen naar toekomst toe.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content