3 Zweedse start-ups om in het oog te houden

© Timesulin
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

40 Vlaamse studenten leren deze week de start-up scène in Stockholm kennen. Hieronder zetten we de drie interessantste bedrijfjes die bezocht werden even op een rij.

Voor het derde jaar op rij organiseert de Leuvense studentenorganisatie AFT (‘Academics for Technology’) een studietrip naar een interessante Europese start-up hotspot. Deze week is Spotify-thuisbasis Stockholm aan de beurt.

Een bezoek aan streaming-markleider Spotify stond alvast op het programma, maar jammer genoeg moesten de deelnemers (waaronder ondergetekende) een nda-document ondertekenen (‘non disclosure agreement’), waardoor we het interessantste nieuwtje dat daar verteld werd, niet met u mogen delen.

Wat we wel kunnen vertellen is dat iedereen de lippen stijf op elkaar hield over de monsterlening van 1 miljard dollar die eerder deze week werd aangekondigd, en die wel heel gunstig lijkt uit te draaien voor de investeerders (er wordt duidelijk ingezet op een snelle beursgang).

Gelukkig werden er ook buiten Spotify nog interessante technologiebedrijven bezocht. We zetten de drie opvallendste even op een rij.

1) Trustly

Trustly is een fintech bedrijfje dat een B2B-platform in de aanbieding heeft waarmee online betalingen vlot en eenduidig kunnen worden geautomatiseerd en afgehandeld. In het jargon wordt er gesproken over een ‘third party payment provider’.

Consumenten kunnen dankzij Trustly ook zonder kredietkaart elektronisch betalen. De betalingen worden meteen afgehandeld bij de bank van de gebruiker. Door een nieuw Europees decreet kunnen financiële instelligen immers niet langer weigeren om externe payment providers zoals Trustly toegang te geven tot de rekeningen van hun klanten.

Trustly verwerkt intussen al voor 1,4 miljard euro betalingen per maand, en heeft overeenkomsten op zak met meer dan 100 grootbanken in 29 Europese landen. Naar eigen zeggen is er nog geen enkel ander fintech bedrijfje in Europa dat een dergelijke dienst op een even grote schaal aanbiedt.

2) Timesulin

Timesulin is de start-up van John Sjolund, de broer van Skype-medeoprichter Andreas Sjölund. Het bedrijfje uit Stockholm gooit hoge ogen met wat in se een erg eenvoudig product is, namelijk een timer voor insulinepennen.

Concreet betreft het een plastieken hoesje waar je zo’n insulinepen kan insteken. Op het display kan je dan aflezen wanneer je je laatste insulineschot hebt ingespoten. Het product gaat één jaar mee, kost 30 euro en wordt in België door healthcare-specialist Roche in de markt gezet.

Hét grote probleem waar Timesulin momenteel mee kampt, is dat heel wat verplegend personeel nog nooit over het product gehoord heeft. Als daar een mouw aan gepast kan worden (dmv zware investeringen in sales en marketing), zou het bedrijfje allicht miljoenen in plaats van honderdduizenden penhoesjes kunnen verkopen.

Vraag is wel wat het volgende product van Timesulin gaat worden, nu steeds meer grote multinationals uit de healthcare-sector werken aan ‘closed loop’-insulinepompen die werken op basis van big data.

“Onze uitdaging bestaat er nu in om de data uit die ‘closed loop’-systemen naar een product zoals het onze te brengen”, knikt de broer van de Skype oprichter, die trouwens zelf een diabeticus is.

3) Detectify

Detectify is een online tool die op zoek gaat naar kwetsbaarheden in websites, en na een grondige analyse oplossingen aanreikt (zonder ze evenwel te implementeren). Onder meer Tumblr en Le Monde maken gebruik van de software.

Uiteraard is Detectify niet de enige vulnerability-scanner (denk maar aan het Belgische PatrolServer, dat een gelijkaardig product aanbiedt), maar het bedrijfje heeft wel enkele echte security-specialisten in huis die het kernproduct naar een hoger niveau tillenn en die de geloofwaardigheid van de onderneming vergroten.

White hacker en medeoprichter Frans Rosén bijvoorbeeld, verdiende de voorbije jaren al miljoenen euro’s door de websites van onder meer PayPal, Google, Facebook, Salesforce, Meraki en vele anderen onder de loepe te nemen en te hacken. De man is er al van zijn zestiende mee bezig.

Opvallend is wel dat Detectify – dat de voorbije jaren van vier naar zestien werknemers is geëvolueerd en over een database met kwetsbaarheden van liefst 25.000 websites beschikt – nog steeds rode cijfers schrijft, en dit ondanks het feit dat het bedrijfje toch 30 euro per maand vraagt per domein.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content