Amerikaanse it-giganten kopen invloed binnen EU

© reuters

Amerikaanse it-leveranciers zoals Google en Microsoft maken extra lobbygeld vrij om hun invloed te vergroten in Europa, zo meldt The Wall Street Journal. De bedrijven willen meer invloed hebben op regelgeving rond databescherming tot en met copyrights. Er wordt ook meer geld vrijgemaakt voor pr-activiteiten.

Tegelijk spenderen de Amerikaanse tech-bedrijven ook heel wat geld om elkaar het leven zuur te maken. Zo werkt Microsoft nauw samen met lobby-specialisten Fairsearch en Icomp, die campagnes tegen Google opzetten. Ook Expedia en TripAdvisor beklagen zich over Google.

Concurrenten van Google geven ook geld uit aan de lobby’s in Brussel, zoals uitgever Axel Springer SE, die 50.000 euro vrijmaakt om acties op te zetten tegen Google.

Google positioneert zich intussen als een sympathiek bedrijf dat 1 miljoen Europeanen digitale vaardigheden wil leren. Hierbij wordt 150 miljoen euro vrijgemaakt voor digitale journalistiek, waarbij er wordt samengewerkt met de Guardian en Financial Times.

Daarnaast werpt Google zich op als leverancier van aantrekkijke technologie voor goede doelen en kmo’s.

Amazon werpt zich op als de partij die Europenan helpt met online handel. Amazon ligt onder vuur vanwege belastingdeals met Luxemburg.

(DutchITChannel/FT)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content