Antwerpse start-up Argus Labs haalt 2 miljoen dollar op en heet voortaan Sentiance

© Jonathan Ramael
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Nauwelijks één dag na de aankondiging dat Sparkcentral 12 miljoen dollar ophaalt in de VS, laat Argus Labs weten dat het een kapitaalronde van 2 miljoen dollar (1,72 miljoen euro) heeft afgerond en voortaan als Sentiance door het leven gaat.

De Antwerpse start-up Sentiance bouwt ‘zelflerende’ software voor mobiele toestellen. Op basis van de data uit sensoren (activiteiten, fysieke toestand) en sociale media (aankoopgedrag, interesses) kan het programma niet alleen de context bepalen waarin een gebruiker van een smartphone (of een andere wearable) zich bevindt, maar ook de gemoedsgesteldheid.

Oorspronkelijk zou de technologie gebruikt worden voor de intern ontwikkelde ‘Jini’-app, maar die piste werd verlaten ten voordele van een B2B-verhaal. Het platform van Sentiance wordt nu via een API aangeboden aan derde partijen, die er dan zelf mee aan de slag kunnen gaan.

Negen op de tien keren komen geïnteresseerde partijen uit de reclamesector, al zijn er ook projecten in de media, het verzekeringswezen en in e-health. Wanneer je maar drie uur geslapen hebt, kan een bedrijf dat de technologie gebruikt bijvoorbeeld voorstellen om een Red Bull te drinken. Of om naar energieke muziek van een bepaalde artiest te luisteren in de wagen.

“De reclamesector droomt al langer van toepassingen die ‘context bewust’ zijn en die de gebruiker daardoor gerichte boodschappen en feedback kunnen voorschotelen”, legt kersvers ceo en serieondernemer Toon Vanparys uit.

“Sentiance is één van de eerste spelers wereldwijd die dergelijke technologie aanbiedt, in die zin wacht ons een mooie toekomst. Op termijn willen we uitgroeien tot dé geprefereerde oplossing voor de mobiele advertentiemarkt. Onze investeerders geloven alvast in het verhaal. Dat bewijst deze nieuwe kapitaalronde, die goed is voor 2 miljoen dollar (1,72 miljoen euro).”

Het universitaire investeringsfonds Qbic leidt de nieuwe ronde, en steekt 750.000 euro in het voormalige Argus Labs. Het nieuwe durfkapitaalfonds Volta Ventures, dat veelbelovende internet- en softwarebedrijven in een vroeg stadium van kapitaal wil voorzien, volgt met eenzelfde bedrag. Voorts halen ook business angels Michel Akkermans (Clear2Pay) en de Amerikaan Will Margiloff (Ignition One) hun checkboek boven.

Overigens haalde Argus Labs in het verleden al ruim 1,1 miljoen euro op bij enkele in het oog springende investeerders waaronder Strike4, Nova Participations, Duval Union en Frank Maene.

Managementteam

De starter opent binnenkort een kantoor in New York, en versterkt zijn managementteam met Toon Vanparys (ceo) en Frank Verbist (cto). Deze twee heren stonden mee aan de wieg van Argus Labs (als business angel), nadat ze hun vorige bedrijf Netmining (nu IgnitionOne) aan de Japanse reclame en pr-specialist Dentsu hadden verkocht.

“Nu we overgaan van de labs-fase naar een product dat klaar is voor de markt, hebben we besloten de naam te wijzigen in Sentiance. We willen immers af van de wat academisch klinkende connotatie ‘labs’, en in Sentiance zit ook het woord sensor, wat duidelijker is naar de buitenwereld toe.”

Sentiance heeft reeds haar eerste klanten opgetekend in de mobiliteits-, verzekerings-, medische en media-industrie. “Onze proof of concept in healthcare start volgende maand”, besluit Vanparys. “Epilepsiepatiënten krijgen een wearable rond de arm die hen proactief waarschuwt wanneer ze een nieuwe aanval gaan krijgen. En een mediabedrijf gebruikt onze technologie momenteel om zijn recommendation engine voor content slimmer te maken en te personaliseren. Zoals je ziet: de mogelijkheden zijn eindeloos.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content