Frederik Tibau
Frederik Tibau
was redacteur bij Data News
Opinie

16/07/14 om 16:34 - Bijgewerkt om 16:34

Apple is de winnaar in de deal met IBM

Apple en IBM gaan intensief samenwerken op de bedrijfsmarkt. Hoewel beide giganten hier beter van worden, is het toch vooral Apple dat een goede zaak doet.

Apple is de winnaar in de deal met IBM

Apple en IBM gaan intensief samenwerken op de bedrijfsmarkt. Hoewel beide giganten hier beter van worden, is het toch vooral Apple dat een goede zaak doet.

Bij de aanvang van het pc-tijdperk 30 jaar geleden stonden IBM en Apple nog met getrokken messen tegenover elkaar. Steve Jobs vergeleek de door IBM gedomineerde pc-markt zelfs ooit met big brother, en lachte de pc weg als een flauw afkooksel van de Macintosh. Vandaag leven we echter in een andere wereld. De strijd heeft zich verplaatst van de pc-markt naar het mobiele segment. En de twee vijanden van weleer betreden voortaan samen de bedrijfsmarkt.

Uit de deal blijkt dat Apple toegang krijgt tot het wereldwijde distributienetwerk van IBM, en dat IBM-verkopers voortaan ook iPhones en iPads gaan verpatsen aan hun klanten (veelal grotere bedrijven en overheden). De hebbedingetjes van Apple worden ook aanprezen in sectoren als de gezondheidszorg en het bankwezen, segmenten die nooit prioritair zijn geweest voor Apple.

IBM krijgt dan weer de mogelijkheid om zijn software-aanbod te verspreiden via de populaire iOS-devices van Apple, en om meer afnemers te vinden voor zijn beheertools voor mobiele toestellen. De troepen van ceo Ginny Rometty beloven alvast een 100-tal nieuwe iPhone- en iPad-toepassingen voor de zakelijke markt, waarbij de 'big data'-diensten van Big Blue voor het eerst toegankelijk worden gemaakt voor Apple-gebruikers.

Mobile is één van de grote aandachtspunten voor IBM, dat het de laatste jaren niet onder de markt heeft en dat zijn omzet kwartaal na kwartaal ziet dalen. Wat er aan de hand is? IBM heeft het moeilijk om zich aan te passen aan het cloud computing-tijdperk, waarbij kleine maar ook grotere klanten hun infrastructuur goedkoop huren in de wolk.

IBM verkoopt als gevolg daarvan steeds minder servers en mainframes, en dat heeft ook zijn weerslag op de (vooralsnog erg winstgevende) software- en diensten-business. Hierdoor is het bedrijf als het ware in een vicieuze cirkel terecht gekomen. Rometty, die sinds 2012 aan het roer staat bij IBM, heeft alle moeite van de wereld om de situatie recht te trekken.

Intussen verkocht Rometty alvast de 'low end' server-afdeling van IBM aan Lenovo, net zoals eerder al de pc-afdeling van Big Blue naar de Chinezen ging. In zekere zin zou je dus kunnen stellen dat IBM in de plaats van saaie servers (en mainframes), nu populaire, hippe en mobiele producten van Apple gaat gebruiken om zijn softwareportfolio en dienstenaanbod aan te koppelen. Dat zal allicht heel wat vlotter gaan, en het zou de omzet in positieve zin kunnen beïnvloeden.

Wanneer IBM, als een soort van 'corporate versie' van Media Markt, 50.000 iPads verkoopt aan een klant, dan zal het niet enkel een deel van de winst opstrijken, maar kan het in één adem ook een onderhoudscontract onderhandelen en er zijn businessapps aan koppelen.

Desalniettemin is het toch vooral Apple dat een goede zaak doet. Werd dat bedrijf al beschouwd als een sympathieke underdog in de bedrijfswereld, dan wint het dankzij deze deal op een ongeziene manier aan geloofwaardigheid.

Dat is niet onbelangrijk, want heel wat managers bij de Fortune 500 mogen dan al een iPhone gebruiken, er ligt nog enorm veel potentieel voor Apple, zeker nu alsmaar meer werknemers hun BlackBerry inruilen voor een ander toestel. Geruggesteund door het verkoopapparaat én de apps van IBM, zou het wel eens snel kunnen gaan voor Tim Cook en co. En zou Apple en passent ook de slabakkende iPad-verkoop kunnen opkrikken.

Waarmee we meteen aan de verliezers zijn aanbeland. Wil Google met Android meer voet aan de grond krijgen in de bedrijfswereld, dan zal het zelf op zoek moeten gaan naar partners. Het bereik van IBM evenaren met één deal wordt echter zo goed als onmogelijk.

Ook bij Microsoft zullen ze wel even geslikt hebben. Terwijl ceo Satya Nadella er alles aan doet om traditionele Windows-gebruikers warm te maken voor de mobiele Windows-ervaring, gooien IBM en Apple met deze deal op een nadrukkelijke manier roet in het eten.

Tot slot mogen ook softwarereuzen als SAP en Oracle zich geviseerd voelen. Deze bedrijven proberen al langer om hun sectorspecifieke softwaretoepassingen te vertalen naar mobiele toestellen, en krijgen er met de combinatie IBM/Apple een te duchten concurrent bij.

Onze partners