Hoeveel kost virtual reality écht?

Hoeveel kost virtual reality écht?

Ronald Meeus - Na drie jaar hype liggen de eerste virtual reality-brillen in de winkel. De keuze is meteen breed en de verschillende platformen liggen relatief ver uit elkaar qua prijs. Welke hardware moet u precies in huis halen om mee te zijn met de revolutie?2 reacties


Review: Nintendo Classic Mini

Review: Nintendo Classic Mini

Tussen al het visuele geweld van Battlefield 1 en Mafia III in brengt Nintendo een van de opwindendste videogameproducten van het jaar op de markt: een soort pocketversie van zijn klassieke Nintendo Entertainment System (1983-1994), waarop dertig gameklassiekers - van Super Mario Bros. tot Tecmo Bowl - voorgeïnstalleerd staan.


Start-up sleutelt aan betaalbare bionische lichaamsdelen: 'Wat een coole hand, zo wil ik er ook wel een'

Start-up sleutelt aan betaalbare bionische lichaamsdelen: 'Wat een coole hand, zo wil ik er ook wel een'

Ronald Meeus - Bionische lichaamsdelen druppelen stilaan op de markt, al zijn ze momenteel nog ontzettend duur. Het Britse OpenBionics wil de prijzen drastisch naar beneden halen - van tienduizenden naar duizenden euro's - met een fabricageproces dat grotendeels op 3D-printing is gebaseerd. Voor het Britse meisje Tilly (10), dat samen met het bedrijf een prototype van zo'n bionische hand uittest, is het alvast een opsteker.


Onafhankelijke gamemakers: Kleine games, grote business

Onafhankelijke gamemakers: Kleine games, grote business

Een jaar of tien geleden begonnen onafhankelijke gamemakers zich af te zetten tegen de grootheden uit hun industrie en keerden ze terug naar kleinere, via digitale distributie zelf op de markt gezette producties. Die werden zo'n succes dat ze - opnieuw - een professionalisering en schaalvergroting in gang hebben gezet.


Waarom zou je nog wakker liggen van een nieuwe browser?

Waarom zou je nog wakker liggen van een nieuwe browser?

Wie staat er in 2016 nog te springen voor een nieuwe webbrowser? Volgens Jon von Tetzchner is het een groter publiek dan u denkt. De gangmaker achter de Opera-browser lanceerde - met eigen centen - het surfprogramma Vivaldi, waarmee hij de 'zwaarste gebruikers van het net' wil bedienen.2 reacties


Maakt de snelle opmars van kunstmatige intelligentie u terecht ongerust?

Maakt de snelle opmars van kunstmatige intelligentie u terecht ongerust?

Ronald Meeus - Kan een robot uit zichzelf leren om een meesterchef te worden? Kunnen computers dienst doen als taxichauffeur, telemarketer of scheidsrechter? Het antwoord is ja, en dat roept vragen op over het bijzonder snel groeiende domein van machine intelligence, waarin computers worden ontwikkeld met een intelligentie die die van de mens benadert. En die op termijn zelfs kan overtreffen.3 reacties


Longread: Hoe iPolice de natie veiliger maakt

Longread: Hoe iPolice de natie veiliger maakt

Ronald Meeus - Honderdtien miljoen euro heeft de federale overheid veil om de digitale onderbouw van zijn diensten te verbeteren, en daardoor hopelijk terreurdaden en zware misdrijven te verijdelen voordat ze zijn gebeurd. Om het vooruit te doen gaan, wordt er gekeken naar oplossingen die ict-bedrijven vandaag al kunnen aanleveren. Wees gerust: dat kunnen ze. Maar ze temperen meteen ook het enthousiasme. 'Technologie is geen silver bullet.'1 reacties


De miljoenen achter eSports

De miljoenen achter eSports

Ronald Meeus - Wat nog maar tien jaar geleden begon als een wat freakerig randfenomeen, groeide uit tot een volwaardige nevenindustrie van de videogamesector. Hoe competitief gamen of eSports intussen zo'n 300 miljoen euro per jaar weet op te brengen.


Vier virtual reality-lessen uit de game-industrie

Vier virtual reality-lessen uit de game-industrie

Ronald Meeus - Virtual reality staat voor een doorbraak, maar wordt momenteel vooral voor videospelletjes gebruikt. Videogamemakers hebben daardoor wel een goed inzicht gekregen in de uitdagingen die ontwerpers van toekomstige VR-toepassingen te wachten staan. Hier zijn vier lessen die ze hebben geleerd.2 reacties


Belgische gamemakers testen internationale wateren

Belgische gamemakers testen internationale wateren

Twaalf Belgische videogamestudio's, aan beide zijden van de taalgrens, toonden deze week hun waren op een Belgisch paviljoen op Gamescom, de grootste videogamebeurs op de wereld. Voor de meeste bedrijven die er stonden is het nog steeds een hellende start, en succesverhalen zijn voorlopig schaars. Maar het ondernemerschap in de sector is nog nooit zo groot geweest.


Larian zwicht dan toch voor de 'Canadian Dream'

Larian zwicht dan toch voor de 'Canadian Dream'

Na het succes van hun recentste videogame Divinity: Original Sin breidt de Gentse gamestudio Larian uit. Naar Canada, onder meer: in Québec City is het bijna twintig jaar oude bedrijf een tweede vestiging aan het neerpoten.


CES: Sony's 3D-toekomst is brilloos

CES: Sony's 3D-toekomst is brilloos

Tijdens de CES-persvoorstelling van nieuwe Sonyproducten ridiculiseerde CEO Howard Stringer een van de belangrijkste kritieken op 3D-televisie, het feit dat een groot deel van de consumenten niet bereid is om er een brilletje voor te dragen, door zijn eigen 3D-bril pas na een klein kwartier af te zetten. "Ik merkte niet eens dat ik hem op had."


CES: Android-telefoon in de auto ingebouwd

CES: Android-telefoon in de auto ingebouwd

Zowat alle automerken en fabrikanten van boordsystemen doen hun producten naadloos samenwerken met een smartphone: ze slikken alle muziek en andere media op de telefoon, en werken ondertussen ook al samen met heel wat apps die op de telefoons geïnstalleerd staan.