Bedrijven nog steeds weigerachtig tegenover nieuwe internetextensies

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Uit een nieuwe rondvraag van MarkMonitor bij een rist multinationals, blijkt dat slechts tweeëntwintig procent serieus overweegt om het voorbeeld van Canon te volgen en voor een eigen internetachtervoegsel te gaan. Drieëntwintig procent geeft aan niet geïnteresseerd te zijn in een suffix, en vijfenvijftig procent is nog onbeslist.

Uit een nieuwe rondvraag van MarkMonitor bij een rist multinationals, blijkt dat slechts tweeëntwintig procent serieus overweegt om het voorbeeld van Canon te volgen en voor een eigen internetachtervoegsel te gaan. Drieëntwintig procent geeft aan niet geïnteresseerd te zijn in een suffix, en vijfenvijftig procent is nog onbeslist.

Dat meer dan de helft van de bevraagde bedrijven nog steeds geen beslissing heeft genomen, is jammer en lijkt in zekere zin een gemiste kans. De finale versie van het fameuze applicant guidebook (het document waarin de regels staan opgelijst voor het aanvraagproces) wordt nog dit jaar verwacht, en vanaf dan zou het wel eens snel kunnen gaan.

De opening van het ‘biedingvenster’ zou volgens de laatste berichten voor begin 2011 zijn, en als bedrijven nu nog niet bezig zijn met het ontwikkelen van een degelijke strategie rond de gTLD’s, dan is het allicht te laat. Althans toch om in aanmerking te kunnen komen voor een eerste ronde.

Nochtans is het opengooien van de internetachtervoegsels een unieke kans voor bedrijven om een statement te maken, om leiderschap te tonen, en om de concurrentie achter zich te laten op het world wide web. Organisaties zouden zelfs flink hun voordeel kunnen doen met een eigen top level domein.

Zo kunnen ze overstappen op internetadressen die zichtbaarder zijn, gemakkelijker opgepikt worden en aldus perfect dienst doen als marketinginstrument. Bovendien geven ze internetgebruikers de zekerheid dat alle adressen onder .merk betrouwbare adressen zijn, waar je betrouwbare content kan terugvinden.

Multinationals die voor een eigen achtervoegsel gaan, kunnen ook kiezen onder welke jurisdictie ze willen vallen. Dat is niet onbelangrijk, want als je website een .com website is (een TLD die door het Amerikaanse VeriSign gerund wordt), moet je je houden aan de regels uit het land van Uncle Sam. Anders is de kans groot dat je problemen krijgt met het justitieapparaat uit de VS.

Waarom zo veel bedrijven met koudwatervrees zitten, is niet helemaal duidelijk. Ze opperen vaak dat ze vrezen dat hun merknaam misbruikt zal worden, maar die argumentatie houdt eigenlijk geen steek. Het merkenrecht dateert van 1886, en het is niet omdat Icann nieuwe suffixen wil introduceren, dat dat recht plots vervalt.

Bovendien wordt er ook binnen de organisatie een zogeheten ‘Trademark Clearinghouse’ opgericht, dat de bescherming van merknamen moet garanderen.

Een ander punt is de kostprijs. Die blijft tot op heden redelijk ondoorzichtig, waardoor velen zich afvragen wat het uiteindelijke kostenplaatje gaat zijn. Hieronder trachten we alles nog even op een rijtje te zetten.

– de aanvraagkosten voor een extensie, die betaald moeten worden aan Icann, bedragen 150.000 euro.
– wordt je aanvraag goedgekeurd, betaal je nog eens een jaarlijkse vergoeding van 20.000 euro. TLD-operatoren die meer dan 50.000 domeinnamen kunnen verpatsen, moeten bovendien jaarlijks 20 eurocent betalen per naam boven de vijftigduizend.
– voor de hulp van consultants en advocaten bij het applicatieproces, moet je tussen de 20.000 en de 40.000 euro aan de kant houden.
– de maandelijkse kosten voor het runnen van TLD klokken af op een bedrag tussen de 8.000 en de 24.000 euro.
– daarbuiten moeten gegadigden onder meer een rist technische details kunnen geven over hoe ze hun registry willen runnen, moeten ze minstens 10 nameservers ter beschikking hebben, en moeten ze aantonen dat ze hun TLD ook op lange termijn kunnen blijven ondersteunen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content