Belgische start-ups zoeken spotlights op in Dublin

© Web Summit 2015
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Met 150 zijn ze, de Belgen die hun start-up onder de aandacht proberen te brengen op de Web Summit in Dublin. “Het is zaak om je zo goed mogelijk voor te bereiden”, adviseert Yonca Braeckman van Startups.be.

Ruim 40.000 ondernemers, ontwikkelaars, investeerders en andere web addicts nemen deel aan de Web Summit-conferentie in Dublin. Op nauwelijks vijf jaar tijd is het event uitgegroeid tot het grootste in zijn soort in Europa.

Dat succes heeft ook een keerzijde. Zo is het geen sinecure om als start-up met de juiste personen in contact te komen, en omdat er zoveel jonge bedrijfjes verzamen op een al bij al beperkte oppervlakte, zijn de meeste standen nauwelijks een meter breed en is de zichtbaarheid er van behoorlijk beperkt.

Organisator Paddy Cosgrave kreeg de voorbije weken ook heel wat kritiek te slikken. Op de tech-site Tech.eu van de Belg Robin Wauters klonk het bijvoorbeeld dat er buitenproportionele bedragen gevraagd worden aan starters die in contact willen gebracht worden met investeerders, en ook de bijna industriële marketingpraktijken van de organisatie werden aan de kaak gesteld.

“Het klopt dat je bestookt wordt met mails om toch maar in te tekenen”, geeft Karel Rabaut van Beeple toe. Beeple is een Belgische start-up die een hr-tool gebouwd heeft voor het managen van tijdelijke werknemers.

“Er word je ook van alles beloofd, maar nadat je je standje-voor-een-dag hebt geboekt komt daar uiteindelijk maar weinig van in huis. Het verbaast me dus niet dat er kanttekeningen geplaatst worden.”

Tegelijk vragen steeds meer mensen uit het start-up wereldje zich af of het nog wel zin heeft om naar Dublin te komen. Is de return nog wel verzekerd als je bijna moet vechten om met een geldschieter of met een potentiële klant in contact te kunnen komen?

Proactief

“Als je je niet goed voorbereidt, is de return inderdaad beperkt”, knikt Yonca Braeckman van Startups.be. “Je moet heel proactief te werk gaan en alles goed plannen om het onderste uit de kan te kunnen halen.”

Belgische start-ups zoeken spotlights op in Dublin
© Startups.be

Startups.be, de koepelorganisatie die onze Belgische starters in de spotlights plaatst in binnen- en buitenland, probeert daar bij te helpen. Voor het tweede jaar op rij heeft de non-profit een standje op Web Summit, en de start-ups die intekenden om onder Startups.be-vlag mee te komen naar Dublin, genieten tal van voordelen.

“Wie met ons meereist, doet niet alleen prijs-gewijs een goede deal”, legt Braeckman uit, “we proberen onze starters ook klaar te stomen en te begeleiden. Enkele weken geleden was er een ‘kick off’-dag in België waarop we onder andere een pitch-training gaven, en onze delegatieleider Frank Maene van het durfkapitaalfonds Volta Ventures bekijkt samen met de start-ups welke investeerders uit zijn netwerk interessant zouden kunnen zijn, of met welke potentiële klanten ze best eens zouden afspreken in Dublin.”

“Omdat we een groepspakket hebben aangekocht en een stand uitbaten, krijgen we ook de namen van alle investeerders en alle journalisten die naar Dublin komen afgezakt. We schrijven die mensen aan, nodigen ze uit op onze booth én op de events die we ernaast organiseren. Zo is er een bijeenkomst op de Belgische ambassade in Dublin voorzien, waar heel wat geïnteresseerde investeerders op af zullen komen.”

“Vorig jaar waren de reacties na het event trouwens erg positief. De meegereisde starters zagen de nood aan en de meerwaarde van een organisatie die de zichtbaarheid en de uitstraling van ons land vergroot, heel goed in.”

Lissabon

Dit jaar zijn er een dertigtal Belgische bedrijfjes afgezakt naar de Ierse hoofdstad (in totaal tellen we een 150-tal landgenoten). 13 daarvan reizen mee onder de Startups.be-vlag. Eén van die start-ups is het Gentse Teamleader, dat een crm-tool à la Salesforce heeft gebouwd voor kleine en middelgrote bedrijven, en waarin ex-Telenet topman Duco Sickinghe investeert.

Teamleader krijgt als ‘gevorderde’ start-up een grotere stand toebedeeld, en bij deze mensen hoor je alvast geen klachten.

“Wij lanceren op Web Summit onze nieuwe gebruikersinterface én een speciaal ‘gratis’ aanbod voor start-ups”, vertelt business developer Katrien De Clerck. “Elk jong bedrijf dat met ons in zee gaat, krijgt onze tool zes maanden gratis. We staan hier dus wel degelijk op de juiste plaats. Nergens verzamelen er meer start-ups dan in Dublin. Het potentieel is enorm.”

Ook Katja Schipperheijn van The Learnscape, een start-up die een ‘educatief verantwoorde’ Facebook-voor-jonge-kinderen heeft ontwikkeld (sCool), is enthousiast. “Wij hebben zonder veel moeite te moeten doen een geïnteresseerde investeerder over de vloer gekregen”, klinkt het. “Bovendien werden we geïnterviewd door een lokaal televisiestation, waardoor sCool hier toch wat media-aandacht krijgt. Ons hoor je dus niet klagen (lacht).”

Overigens wordt Web Summit vanaf volgend jaar niet langer in Dublin georganiseerd, maar verplaatst het circus zich naar de Portugese hoofdstad Lissabon. Officieel heet het dat Dublin te klein wordt voor het event en dat er te weinig hotels zijn, kwatongen beweren dan weer dat Lissabon stukken goedkoper is als locatie, maar volgens organisator Paddy Cosgrave zelf is de demarche er vooral gekomen omwille van het ‘gebrek aan medewerking’ van de lokale overheid.

De Ierse nieuwssite The Journal schreef er een opzienbarend stukje over dat we u niet willen onthouden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content