Big data, één smaakpapil

25/05/12 om 11:31 - Bijgewerkt om 11:31

Bron: Datanews

Coca Cola heeft een frisdrankautomaat waar je als gebruiker zelf de smaken kan samenstellen. Het is een vrij directe manier om na te gaan hoe de smaakpapillen van de klanten wijzigen en welke zoetigheden wij straks zullen consumeren.

Big data, één smaakpapil

Coca Cola heeft een frisdrankautomaat waar je als gebruiker zelf de smaken kan samenstellen. Het is een vrij directe manier om na te gaan hoe de smaakpapillen van de klanten wijzigen en welke zoetigheden wij straks zullen consumeren. Maar kan die test als een pars pro toto gehanteerd worden? Kan het aangewend worden als basis voor een veranderend drankpatroon? Ondernemingen willen steeds meer over mij weten, maar doen ze er echt iets nuttigs mee?

Uit een recente studie van IBM, mogelijk niet de meest neutrale bron, blijkt dat twee op drie bedrijfsleiders vindt dat technologie de meest bepalende factor wordt voor hun business. Het analyseren van beschikbare data over klanten en hun gedrag op het internet en sociale media wordt een prioriteit. In de vorige eeuw werd dat aangeduid als 'customer relation management'. Dagenlange seminaries meegemaakt hoe technologie ervoor kan zorgen dat we meer te weten komen over eindgebruikers. Het heeft nooit echt aangeslagen. Nu hebben de analysten het over 'big data'. Er zijn zoveel gegevens beschikbaar dat bedrijven zich suf denken over hoe ze het moeten aanpakken.

Nemen we de bankensector. Als er één biotoop is waar ze met data zouden moeten kunnen omgaan, dan is het toch de financiële 'markten'. Heel het model is gebaseerd op cijfermateriaal, de verwerking en de analyse. En kijk, als er een sector onderuit gegaan is tijdens het jongste decennium dan is het toch het moeras van de bankier. Die bovendien nog heel de economie met zich meesleurde. Ik mag hopen dat ze in de marktenzaal inderdaad leren omgaan met big data. Overigens was het wel kras dat het it-systeem van de Nasdaq sputterde tijdens de introductie van Faceboek op de beurs. Ook daar is nog werk aan de winkel.

Advertenties plaatsen op basis van een aantal trefwoorden is nog vrij eenvoudig. Hoewel Facebook me al maandenlang stalkt met advertenties voor tuinmeubelen terwijl ik alleen maar af en toe aangeef dat ik na het fietsen met graagte een biertje op een terrasje drink. En dan ga ik met veel plezier op zoek naar een lekker lokaal gerstenat. Ik wil die uiteenlopende smaken wel proeven. Het is precies diversiteit die voor de nodige pittigheid zorgt. Niet die ene smaak voor iedereen. Wat ben je met big data als het slechts tot één algemene deler leidt. Een smaakpapil. Eén.

Onze partners