Mic Adam
Mic Adam
Mic Adam is social media policy creator, conversation manager en general manager van Vanguard Leadership.
Opinie

27/03/14 om 18:00 - Bijgewerkt om 17:59

CIO, kom uit je hok!

Elk jaar kijken velen onder ons uit naar de lijst met de top-50 tech-twitteraars. Voor sommigen is dit een bron van frustratie (want weer de lijst niet gehaald), terwijl het voor anderen een nieuwe trofee blijkt te zijn in hun prijzenkast.

Elk jaar kijken velen onder ons uit naar de lijst met de top-50 tech-twitteraars. Voor sommigen is dit een bron van frustratie (want weer de lijst niet gehaald), terwijl het voor anderen een nieuwe trofee blijkt te zijn in hun prijzenkast.

Echter als je de lijst even van dichtbij gaat bekijken, dan valt het toch steeds op dat de cio's, om maar te zwijgen van ceo's, er belabberd uitzien of helemaal afwezig zijn op Twitter en andere sociale media. Je kunt je afvragen waarom ict-mensen en cio's snel het imago van nerds verdienen... en dus helemaal niet 'sociaal' zijn. Het wordt toch stilaan tijd dat de cio hier een leiderschapsrol gaat opnemen.

Twitter is een uniek platform om kennis op te doen en uit te wisselen. Je haalt nieuwe inzichten uit berichten van publicaties, bedrijven, collega's of klanten. De waarde van die informatie kan jouw waarde binnen de business verder vergroten en dit doe je door die te delen. En toch.

De steeds grotere rol van mobiele devices zal het gebruik van sociale media - en Twitter in het bijzonder - in de bedrijfswereld nog groter maken en verder in de kijker zetten. En, by the way, die sociale media platformen zijn softwarepakketten en dat zou je toch een beetje moeten interesseren als cio. Al is het maar om te weten hoe die werken of niet. Of wil je helemaal in het hoekje gedrumd worden? Andere afdelingen binnen je organisatie gebruiken deze trouwens continu. Denk maar aan marketing of het hr-departement.

Dus slimme cio's hebben niet alleen een goed en compleet profiel op sociale media platformen als LinkedIn of Twitter, maar nemen ook deel aan gesprekken. Ik hoor vaak zeggen dat cio's de taal van de business moet spreken en waar beter kun je die taal leren als op Twitter en LinkedIn?

We leven in een snel veranderende wereld. Twitter is het sociale media kanaal dat het midden kan houden tussen communicatie en leiderschap. Dankzij Twitter en andere sociale media kunnen cio's hun communicatietalenten aanscherpen en hun connecties binnen en buiten de organisatie uitbreiden. Connecteren, Delen, Collaboreren, Informeren en Inspireren zijn sleutelwoorden voor de cio van de toekomst.

Twitter geeft de cio een (geïnformeerde) stem als het over innovatie, business transformatie en natuurlijk it gaat. Door te delen ga je waarde leveren in plaats van een stuk technologie of een black box. En toch blijven cio's (en ceo's) er weg.

En waarom zitten die cio's niet op Twitter? Uit mijn eigen ervaring blijken dit de grootste uitvluchten te zijn (zie tabel).

Maar de grootste dooddoener is natuurlijk "wat is de roi?". Er is al veel inkt gevloeid over dit onderwerp. Iedereen heeft wel zijn definitie en zijn gelijk. Maar het is moeilijk om hierop een financieel cijfer te kleven. En ja, dat is wat men wil. Maar zoals Gary Vaynerchuk (entrepreneur) zich afvraagt: "Wat is de roi van je moeder?". De echte roi van Twitter ligt in gebieden als invloed, ambassadeurschap voor je bedrijf, kwaliteit van de informatie die je kunt ophalen, snellere rekrutering, snellere antwoorden, enz.

En dan is er de vraag hoe het in andere landen loopt? Er duiken steeds verhalen op van hoeveel beter het daar wel is. Het lijkt erop dat cxo's in andere landen misschien wel wat voorlopen maar ik denk dat zij met gelijkaardige uitdagingen worstelen. Hun aantal lijkt groter, maar in realiteit zitten ze waarschijnlijk procentueel op gelijkaardige niveaus. De uitdaging vandaag voor elk bedrijf is: hoe krijg ik mijn cxo op die sociale media. De drijfveer? De juiste doelstellingen vinden en die meetbaar maken.

Natuurlijk is Rome niet op één dag gebouwd. Maar een goed startpunt is het opzetten van een account waarbij je je collega's, je eigen bedrijf, leveranciers, analisten, klanten, enz. gaat volgen. Weet je niet hoe dit te doen? Ga eens praten met je marketingafdeling.

Onder het motto 'geven en terugkrijgen', ga je in de tweede fase zelf bijdragen en berichten plaatsen. Ik ben ervan overtuigd dat er dan een nieuwe wereld voor je open gaat. En in de kortste keren maakt Twitter deel uit van je communicatiemix en ga je zelf niet meer de bovenstaande bedenkingen maken.

Ben je het niet eens met mijn uitspraken, dan ga ik graag het gesprek met je aan. Op Twitter bijvoorbeeld: @micadam.

Onze partners