Daar is Google Glass weer

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Google werkt in alle stilte aan de terugkeer van zijn slimme bril Google Glass. Larry Page en co. mikken voortaan op de zakelijke gebruiker en op de healthcare sector, zo meldt The Wall Street Journal.

Google Glass is dan toch niet dood. Nog voor het einde van dit jaar zou er een nieuwe, stevigere en snellere versie van de futuristische bril gelanceerd worden. De ‘enterprise edition’ van Glass mikt in de eerste plaats op de bedrijfswereld en op de gezondheidszorg. De chip van Texas Instruments zou vervangen worden door een exemplaar van Intel, dat de nieuwe bril mee gaat commercialiseren.

Google Glass 2.0 zou ook heel wat goedkoper zijn dan zijn voorganger, die 1.300 euro kostte. Volgens de geruchtenmolen zou het ook niet meer enkel om een vaste bril gaan, maar zal er ook een toestelletje in de markt gezet worden dat aan eender welke andere bril kan worden vastgeklikt.

De eerste versie van Google Glass was alles behalve een succes, en daar zijn tal van redenen voor. Niet alleen viel de bril moeilijk op de kop te tikken, de gebruikservaring liet ook flink te wensen over. Zo had het toestel een slechte batterij, een onhandig en lelijk design, een beperkt aantal toepassingen, enkel ongeslepen glas, enz.

Het gadget, waarmee je onopgemerkt foto’s en filmpjes kon maken, tastte mensen hun privacy aan en zorgde voor ongewenst gedrag. In die mate dat eigenaars werden uitgemaakt voor glassholes.

Google Glass werd in 2012 geïntroduceerd door Google-baas Sergei Brin. Hij had een uitgebreid team met knappe koppen achter zich staan, onder leiding van Chris O’Neill. Onlangs is O’Neill echter opgestapt om baas te worden van de virtuele geheugenapp Evernote.

De leiding van de ‘Glass Department’ is nu in handen van Tony Fadell, de medeoprichter van Nest. Nest werd anderhalf jaar geleden overgenomen door Google. Fadel heeft heel wat ervaring opgedaan bij Apple.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content