De cloud, kern van de digitale transformatie

Proximus
Proximus
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

20 november 2017, 15:40 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:23

Voor elk modern bedrijf is flexibiliteit een absolute topprioriteit om het hoofd te bieden aan de concurrentie. Om maar te zwijgen van de nood aan meer efficiëntie en een snellere ROI. Pluk daarom zo snel mogelijk de voordelen van nieuwe digitale innovaties.

Die nieuwe digitale innovaties concretiseren zich rond vier technologieën, gekend onder de afkorting SMAC: ‘social’, ‘mobile’, ‘analytics’ en ‘cloud’. Zo oefenen sociale netwerken – ongeacht of het publieke netwerken als Facebook, of professionele als LinkedIn betreft – een grote invloed uit op de commerciële activiteiten. Ze bereiken een bijzonder groot publiek tegen een uiterst lage kostprijs, waardoor deze nieuwe vormen van contact een cruciaal onderdeel van de digitale communicatie uitmaken.

Explosie van Big Data

Ook de mobiele technologie maakt nu onlosmakelijk deel uit van het bedrijfslandschap, zowel bij klanten, leveranciers, partners als werknemers. Zij eisen toegang tot informatie wanneer en waar ze dat willen. Voorts is er de explosieve groei van zowel gestructureerde als ongestructureerde data die bedrijven genereren, zeg maar ‘Big Data’. Dat vereist een infrastructuur die zowel performant, beschikbaar als beveiligd is, om zo verborgen trends, ongekende correlaties en andere nuttige en pertinente informatie aan het licht te brengen. Bovendien past de cloud geheel in de trend naar een ‘consumerisation’ van informatica, wat samenhangt met de nood aan flexibiliteit en aanpassingsvermogen in een economie die steeds competitiever wordt.

De groeiende digitalisering dwingt alle sectoren hun aanbod te focussen op diensten in plaats van op producten. Uw aanbod moet sterk geautomatiseerd en gestandaardiseerd zijn, onderbouwd met gepersonaliseerde toepassingen.

De digitale evolutie

In tegenstelling tot de klassieke aanpak die voorziet in ‘on site’ infrastructuur en monolithische toepassingen, vereist de digitale evolutie die bedrijven vandaag doormaken meer aanpassingsvermogen, een verhoogde beschikbaarheid, een continue verlaging van de kosten en een snelle(re) ROI. In deze context vormt de cloud vandaag de hoeksteen van uw hele informaticastrategie.

Volgens het adviesbureau Gartner wordt ‘in het komende decennium de cloud het dominante model voor de ontwikkeling van nieuwe toepassingen, evenals de aanpassing ven een groot aantal bestaande toepassingen’, aldus Donna Scott, vicepresidente en gerenommeerd analiste.

Van plan tot actie

De cloud bundelt alle krachten die inherent zijn aan de digitale transformatie. En voorziet een model om alle nodige voorzieningen beschikbaar te maken voor alle activiteiten die hieruit voortvloeien. De echte voordelen van de cloud liggen in de kansen voor innovatie en nieuwe concepten. Denk daarbij aan de transformatie van commerciële modellen of het samen creëren van originele oplossingen met nieuwe partners. Dit is dan ook het ideale ogenblik in actie te komen.

Het is duidelijk dat organisaties, die inzetten op technologie en innovatie om zich te differentiëren, zullen slagen en allicht hun concurrenten zullen verdringen. Elk bedrijf heeft tenslotte een gepersonaliseerde begeleiding bij de overstap naar de cloud nodig.

Ontdek alles over de cloudmogelijkheden voor uw organisatie: www.proximus.be/cloudwhitepapers