De digitale consultant Solvace verdient zijn strepen bij Solvay

© web

In 2011 zetten de Fransman François Crop en de Gentenaar Reinout Declerck een punt achter hun carrière bij de Boston Consulting Group, en besloot het duo Solvace op te richten. Vanuit hun passie voor nieuwe technologieën dokterden ze een app uit waarmee een technisch, logistiek of commercieel probleem eenvoudiger opgelost kan worden.

Als consultants konden ze vaststellen dat heel wat hefbomen voor verbetering vaak terugkeren, bij verschillende bedrijven. En dat er soms elders al oplossingen gevonden werden (soms gewoon in een andere afdeling van hetzelfde bedrijf), maar dat er is geen tool bestaat om die informatie te delen.

Een eerste versie van Solvace kwam er in 2013. “Als we onze software moeten onderbrengen in een bepaalde categorie, zou ik zeggen dat het gaat om een productiviteitstool die in zekere zin verwant is met oplossingen voor projectmanagement. Onze applicatie helpt verspreide en ongestructureerde informatie te structureren om de oplossing van problemen binnen een hele onderneming te automatiseren”, vat François Crop samen.

Concreet genomen leidt de webapp (SaaS) de gebruiker doorheen verschillende stappen om een probleem op te lossen. Een slimme mindmappingtool reikt de beschikbare kennis aan in de vorm van documenten die worden gebruikt voor soortgelijke problemen, deskundig advies of informatie afkomstig van het internet. Solvace bevat ook rapporteringsfuncties voor het management.

De applicatie werd in eigen huis ontwikkeld door een team van zes mensen op de maatschappelijke zetel van de start-up in Gent.

Solvay als eerste referentie

Solvace bereikte in 2013 een belangrijke mijlpaal omdat het de Belgische chemiegroep Solvay (dat de namen op elkaar gelijken is een gelukkig toeval) wist te overtuigen om zijn oplossing uit te testen. De start-up kon deze referentie al enkele weken geleden meedelen, want Solvay is duidelijk blij met het experiment. Solvace wordt er al meer dan een jaar gebruikt om technische problemen die de onderhouds- en productieteams identificeren op te lossen.

De applicatie wordt momenteel ontplooid in 10 talen over de hele Solvay-groep, en telt al meer dan 200 gebruikers. Dat is nog maar het begin, want het aantal gebruikers verdubbelt momenteel om de 3 maanden. “De gebruikers waren onmiddellijk gewonnen voor de eenvoud en efficiëntie om de oorzaken van problemen te identificeren en oplossingen aan te reiken”, legt François Crop uit, “en dit door acties toe te kennen aan een team en door de implementatie te volgen totdat het probleem definitief van de baan is.”

Het management kan trouwens de voortgang in real time volgen en nagaan hoeveel problemen er op een bepaald moment worden opgelost op een bepaalde dienst. Elk probleem dat aangepakt wordt in een fabriek van Solvay wordt trouwens opgeslagen in de collectieve kennisdatabase.

Solvace richt zich momenteel tot grote industriële groepen in België en Noord-Frankrijk, en hoopt binnenkort nog een andere referentie te kunnen voorleggen. Het bedrijf werkt ook aan een versie van zijn applicatie (waarschijnlijk in de vorm van een iOS- en Android-app) die opener is, en toegankelijker voor kleinere ondernemingen of leveranciers. Dit is gepland voor het tweede deel van het jaar.

Solvace deed een eerste fondsenwerving van 300.000 euro in april 2014, bij de oprichters van Ogone. De start-up kreeg ook twee subsidies van het IWT (Vlaams Agentschap voor innovatiesteun).

Paspoort

Naam van het bedrijf: Solvace

Oprichtingsdatum: 2011 (ontwikkeling vanaf 2012)

Maatschappelijke zetel: Gent

Personeel: 6 medewerkers

Financiering: eigen fondsen + 300.000 business angels + subsidies IWT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content