Pieterjan Van Leemputten
Pieterjan Van Leemputten
is redacteur bij Data News
Opinie

11/09/13 om 11:37 - Bijgewerkt om 11:37

De doodsangst van Apple

Is een vingerafdrukscanner cool? Ja. Gaat Apple er de wereld mee veroveren? Neen. Net zoals de 'goedkopere' iPhone weinig meer is dan een poging om meer marktaandeel te veroveren. Want op de smartphonemarkt loopt Apple achter.

De doodsangst van Apple

Is een vingerafdrukscanner cool? Ja. Gaat Apple er de wereld mee veroveren? Neen. Net zoals de 'goedkopere' iPhone weinig meer is dan een poging om meer marktaandeel te veroveren. Want op de smartphonemarkt loopt Apple achter.

Het gonsde van de geruchten over een goedkope iPhone 5C. Die blijken te kloppen, al moet je goedkoop ernstig relativeren. 600 euro (De officiële Duitse prijs) is nog steeds een smak geld en wat je krijgt is een opgefriste iPhone 5. De echte goedkope iPhone is de 4S, die het bedrijf in stilte blijft produceren in zijn 8 GB versie. Al moeten we het woord goedkoop ook hier relativeren als we spreken over een toestel voor 399 euro.

Prestige Vs. marktaandeel

Apple zit tussen twee vuren. De toestellen moeten tot de verbeelding spreken en met die hype komt ook het prijskaartje. 699 tot 899 euro voor de iPhone 5S. Toegegeven, een Galaxy S4, HTC One of Sony Z1 zitten ook rond de zeshonderd euro. Maar zij hebben naast hun topmodellen een waaier aan goedkopere versies (zoals de SIII en S4 mini) die consumenten moeten bekoren geen idioot hoge bedragen willen uitgeven aan een smartphone.

En daar wringt het schoentje. Apple is geen absoluut martkleider meer. Tim Cook verwacht volgende maand 700 miljoen geactiveerde iOS toestellen. Indrukwekkend, maar 30 procent minder dan het miljard toestellen dat Android deze zomer al haalde.

Dat komt niet noodzakelijk omdat klanten wegtrekken van Apple. Wel omdat er vandaag veel meer mensen een smartphone kopen. Mensen die geen smak geld willen geven aan een toestel en daarom bij de goedkopere Androids en Windows Phones terechtkomen, die in de meeste gevallen even goed hun werk doen als een duurder toestel.

Apple moet daarom kiezen tussen zijn exclusief (en dus duur) imago of meer marktaandeel. Al wil het niet worden versleten als een maker van goedkope en mindere toestellen. Iets wat wordt opgelost door de iPhone 4S 8GB in stilte in productie te houden. Maar maak u geen illusies, Apple zal nooit een nieuwe iPhone aan 300 of 400 euro op de markt brengen. Maar als enige producent van iOS toestellen heeft het er wel alle belang bij om marktaandeel te behouden en daarom blijft de 4S bestaan.

Vandaag is Apple nog een van de twee dominante partijen in smartphoneland, maar het moet die positie kunnen vasthouden. Als het aan klanten inboet, bestaat de kans dat app-developers hun prioriteiten verleggen. Op dat moment kom je als smartphonemaker in een negatieve spiraal terecht die Apple op enkele jaren tijd kan degraderen van sterspeler tot vergane glorie. Iets wat we bij ex-sterspeler BlackBerry op dit moment zien.

Onze partners