De sociale Twitterparadox

14/05/12 om 15:57 - Bijgewerkt om 15:57

Bron: Datanews

Onze jaarlijkse top-50 met de meest invloedrijke tech-twitteraars in België is altijd een plezierig werkstuk. Ik vermoed dat de gemiddelde leeftijd op de lijst zo'n 35 à 40 jaar is.

De sociale Twitterparadox

Onze jaarlijkse top-50 met de meest invloedrijke tech-twitteraars in België is altijd een plezierig werkstuk. Ik vermoed dat de gemiddelde leeftijd op de lijst zo'n 35 à 40 jaar is. Dit is niet het jonge hippe volkje van de sociale media. Nogal wat bekenden die vroeger in het pre-Twittertijdperk ook al op het voorplan te vinden waren, hebben dit medium ook omarmd. Denk maar aan Bart Becks, Peter Hinssen, Philippe Rogge of Bruno Segers. Niet toevallig zijn het ook trekkers van innovatie, nieuwe werkwijzen en dus dwarsliggers.

Slechts een handvol dames kleurt de top-50, wat mag verbazen want deze groep is erg actief op sociale media. Edoch, webdesigner Veerle Pieters heeft met bijna 200.000 volgers een enorme schare trouwe fans opgebouwd. Op dat vlak is ze onnavolgbaar (of net wel natuurlijk). Jonge ondernemende kerels zoals Bart De Waele, Xavier Damman, Davy Kestens en Dries Buytaert weten drommels goed hoe ze met dit medium om moeten gaan om hun business de nodige aantrekkingskracht te bieden.

Twitter is niet alleen een breed nieuwskanaal, er duiken ook personeelsadvertenties op, oproepen voor interessante bijeenkomsten en ook steeds meer wordt het een communicatiemethode binnen bedrijven zelf en vooral, met potentiële klanten. En daarom vind ik het vreemd, welhaast verbijsterend, dat er in deze top 50 geen enkele cio of it-verantwoordelijke staat. Zij die instaan voor de connectiviteit, smartphones en tablets voor hun medewerkers, blinken uit door hun afwezigheid. Uit een recente studie bleek dat slechts 10 procent van de cio's gebruik maakt van twitter. De 'social cio' moet nog uitgevonden worden. Een uitzondering is Sabine Everaet, de Belgische cio van Coca Cola Europe. Zij had nog net nipt in onze top 50 kunnen staan: "Als een cio zich niet engageert en probeert om externe sociale media te begrijpen, dan zie ik niet in hoe hij interne oplossingen voor het bedrijf kan uitwerken", vertelde ze aan Forbes. Daarmee legde ze de vinger met grote precisie in de wonde. Niet toevallig is Sabine Everaet dan ook de Data News CIO of the Year.

Onze partners