'Digital performance'-specialist Keynote gaat op in sectorgenoot Dynatrace

19/06/15 om 15:10 - Bijgewerkt op 22/06/15 om 15:13

Bron: Datanews

Zes maanden na de afsplitsing van Dynatrace uit Compuware, fuseert de Amerikaanse APM-specialist met zijn sectorgenoot Keynote. "Dankzij de integratie is Dynatrace meer dan ooit markleider in zijn niche", vertelt vp EMEA Michael Allen.

'Digital performance'-specialist Keynote gaat op in sectorgenoot Dynatrace

© Application monitoring

Hoewel Dynatrace net als Keynote tools voor application performance management (APM) aanbiedt, zijn beide bedrijven behoorlijk complementair, al was het maar omdat ze op andere delen van de markt mikken. Ook durfkapitalist Thoma Bravo, die in het kapitaal zit van beide bedrijven, was die mening toegedaan en stuurde daarom aan op een fusie.

"Keynote focust op APM as a service", legt vp EMEA Michael Allen van Dynatrace uit, "en met Dynatrace waren we dankzij de overname van Gomez al de grootste APM as a service-leverancier in de wereld. Het leuke is dat we nu de twee grootste platformen onder één dak verenigd hebben."

"Dynatrace doet trouwens meer dan alleen maar APM as a service. Wij werken bijvoorbeeld ook on premise. Maar klanten monitoren hun webapps taditioneel ofwel met Gomez ofwel met Keynote. Er is weinig overlap als je naar de klantenportfolio kijkt. Hoe dan ook worden we samen echt incontournable."

Door de integratie van Keynote telt Dynatrace nu wereldwijd 1.750 werknemers en meer dan 7.500 klanten. De gecombineerde jaaromzet bedraagt ruim 450 miljoen dollar, in een markt die ruim 2,6 miljard dollar waard is.

Concurrentie

Hoewel de combinatie Dynatrace/Keynote afgetekend marktleider is in het APM-veld, is de concurrentie met spelers als Tealeaf (IBM), Omniture (Adobe) en kleintjes als BMC en New Relic hevig.

"Klopt, maar Tealeaf en Omniture zijn wel zuiver actief in webanalytics, terwijl application performance management om meer gaat dan webapps alleen, over VOIP bijvoorbeeld, of over SAP", reageert Allen. "Nieuwkomer New Relic heeft trouwens maar één datacenter in Chicago, en biedt geen oplossing wanneer klanten kritische apps zoals SAP of Citrix willen monitoren."

"Maar inderdaad, we zijn actief in een erg concurrentiële markt, die volgens Gartner met 15,8 procent gegroeid is vorig jaar", klinkt het nog. "Vanwaar die snelle groei? Bedrijven worden door elkaar geschud door de digitale revolutie, en organisaties die geen vogel voor de kat willen zijn, moeten steeds korter op de bal kunnen spelen en zowel mobiel als online een gelijkaardige ervaring kunnen bieden aan hun alsmaar veeleisender wordende klanten."

"Tegelijk groeit de complexiteit, terwijl de budgetten van de cio's krimpen. In een dergelijke constellatie komen onze tools, die digitale ervaringen benchmarken en verbeteren, goed van pas (lacht)."

Onze partners