Doorstart voor technologie achter IrisPact: maak kennis met Scuye

© iStock
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Voormalig cto Luc Buntinx van het opgedoekte technologiebedrijfje IrisPact gaat dezelfde technologie gebruiken voor een nieuwe start-up. “Met Scuye wordt de consument eigenaar van zijn data en krijgt hij een deel van de advertentiekoek.”

Even recapituleren. Ongeveer een jaar geleden legde IrisPact, een start-up die mee werd opgericht door Bruno Segers, de boeken neer. IrisPact legde zich toe op beveiligde transacties. Het doel was om via een systeem van tokens merkhouders en consumenten rechtstreeks met elkaar te laten handelen, zonder dat digitale gegevens zouden terecht komen bij bedrijven die er munt uit wilden slaan. Volgens de initiatiefnemers stond de start-up op het punt om 18 miljoen dollar op te halen in de VS.

Enkele dagen voor die financieringsronde hield ceo Bruno Segers het echter voor bekeken bij IrisPact, volgens hem omdat er problemen zouden zijn geweest zijn met de patentoverdracht. Cto Luc Buntinx, die het patent voor de technologie op zijn naam had en heeft staan, hield altijd vol dat het patent nooit een issue was. Hoe dan ook smolt het vertrouwen van de investeerders als sneeuw voor de zon en stierf IrisPact vorig jaar een roemloze dood.

Buntinx, die nooit onder stoelen of banken heeft gestoken dat hij hoopte op een doorstart, gaat het nu zelf proberen met Scuye,. “Ik neem het idee achter IrisPact voor het grootste deel over en zet het in de markt onder de nieuwe naam”, vertelt de man aan Data News.

Op het eerste zicht ligt Scuye inderdaad in het verlengde van IrisPact. Consumenten maken een token aan op het platform, en vervolgens traceert en onthoudt Scuye alle clicks die ze maken. Het idee is dat de consument betaald wordt wanneer hij op een link klikt en naar reclame kijkt. Een tussenpartij zoals Google wordt uitgeschakeld.

Google-model

“Er zijn zeker overeenkomsten met wat Google en wat Facebook doen”, legt Buntinx uit, “maar bij ons betalen de adverteerders niet aan die internetgiganten wanneer iemand op één van hun links klikt, maar aan de consument. Met Scuye neemt de internetgebruiker de controle over zijn data over. Hij verkoopt zijn privacygevoelige informatie zelf.”

Buntinx: “Adverteerders komen dan weer perfect te weten wie er achter een click zit, en kunnen zelfs met die persoon in contact treden. Zo wordt er een win/win-situatie gecreëerd voor beide partijen.”

Scuye wordt met andere woorden een platform waarop privacygevoelige data rechtstreeks verhandeld wordt tussen consument en merkhouder. “Ik noem het inderdaad een marktplaats voor data”, knikt de man. “Een marktplaats waar consumenten zichzelf ten gelde kunnen maken, en via dewelke bedrijven zich tot zeer specifieke doelgroepen kunnen richten.”

De data die gebruikers delen, zou op verschillende manieren ‘geanonimiseerd’ kunnen worden. “Iedereen bepaalt zelf hoeveel informatie hij vrijgeeft”, klinkt het. “Geslacht, leeftijd, locatie: hoe meer je vrijgeeft, hoe beter je betaald word. Deel je een reclameboodschap op Facebook waarop vervolgens één van je vrienden klikt, dan verdien je daar ook aan.”

De betalingen zouden gebeuren in de vorm van virtuele munten die de merken op voorhand inkopen. “De consument kan zijn credits omruilen voor euro’s, maar hij kan ze ook gebruiken om op zijn beurt reclame te maken voor een product dat hij in de spotlights wil plaatsen, of om aandelen te kopen in ons platform. Zo wordt hij mee de eigenaar van het vermarktsysteem van zijn data (lacht).”

Het businessplan voor Scuye is intussen opgesteld, en binnen enkele weken wil Buntinx officieel van start gaan. iMinds heeft intussen al toegehapt als investeerder, net als een Amerikaanse geldschieter die in het verleden al in één van Buntinx’ andere projecten was gestapt. Tot slot zoekt de medeoprichter van Mobile Vikings nog een ceo voor zijn nieuwe start-up. Zou Bruno Segers nog tijd hebben?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content