Een café zonder bier

10/11/11 om 09:33 - Bijgewerkt om 09:33

Bron: Datanews

'Ik heb u vorige week een e-mail gestuurd. Hebt u die goed ontvangen?' Krijgt u ook wel eens van die idiote vragen die u door uw dak doen gaan? Natuurlijk is dat bericht goed ontvangen. E-mailuitwisseling is intussen wel een volwassen en zo goed als bugvrij medium.

Een café zonder bier

'Ik heb u vorige week een e-mail gestuurd. Hebt u die goed ontvangen?' Krijgt u ook wel eens van die idiote vragen die u door uw dak doen gaan? Natuurlijk is dat bericht goed ontvangen. E-mailuitwisseling is intussen wel een volwassen en zo goed als bugvrij medium.

Heb ik die mail ook gelezen? Dat is een andere zaak. U en ik krijgen gemiddeld per werkdag 25 tot 100 professionele e-mails in onze fuik. We besteden er een 30 minuten tot ruim 2 à 3 uur per dag aan. Zijn dat productieve uren? Soms wel, vaak ook niet. Sommigen vertellen me dat ze vaak een dag lang niet antwoorden op een mail. Tegen de avond is het probleem meestal wel al opgelost. Dat er nog bedrijfsleiders en kaderleden zijn die hun mail eerst nog laten afdrukken door hun secretaresse en vervolgens het antwoord dicteren is helemaal aberrant, maar dit geheel ter zijde.

Hoe productief, hoe creatief kan je zijn als je de hele tijd achter je inbox aanloopt? In die zin is de oproep van AtoS-topman Thierry Breton over een e-mailvrij bedrijf niet zo'n slechte inval. Het heeft in elk geval veel discussie opgeleverd, maar of het haalbaar is? U en ik vinden alvast dat een bedrijf zonder e-mail hetzelfde is als een café zonder bier. Dat werkt niet. Maar sta me toe, ook heel wat zogezegde professionele e-mail is niet meteen noodzakelijk voor het goed functioneren van het bedrijf. Integendeel. We deleten tot een kwart van de inkomende e-mails zonder dat we ze lezen.

Vaak is de naam van de afzender al voldoende om het bericht meteen in de prullenbak te laten verdwijnen. Het grootste weggooi-effect komt van commerciële boodschappen of gewoon de titel van de e-mail. Wie simpelweg 'persbericht' in de titel zet, is er aan voor de moeite. Delete! Hetzelfde geldt dus ook voor diegene die opbelt en vraagt of we deze of gene e-mail gelezen hebben. Delete!

De resultaten van de recente e-mailstudie van Data News in samenwerking met AtoS, leest u in de volgende Data News van 25 november.

Lees meer over:

Onze partners