Een Menu Next Door … dat bereid je goed voor!

© Roger Job

Een menu bereiden en aan de buren verkopen zoals de Belgische start-ups Menu Next Door en FLAVR mogelijk maken, in principe kan iedereen dat. Maar ‘100 tot 350 euro’ per keer verdienen zoals de start-ups je voorhouden, is minder makkelijk dan het lijkt. Je moet er je tijd voor nemen, vooral wanneer je een amateur bent … en niet de Sergio Herman van het internet.

Voordat je je maaltijd op het platform kan aanbieden, ben je al wel even bezig geweest. De chefs die een menu ingeven, moeten namelijk ook foto’s indienen. Daarvoor moet je uiteraard al een ‘testmenu’ hebben bereid en gefotografeerd.

Niet eenvoudig trouwens, een bord fotograferen en het voedsel aantrekkelijk maken. Dat is nochtans cruciaal. Op de website van Menu Next Door kun je praktische tips downloaden om je te helpen bij het nemen van de foto’s.

Voor de 4 menu’s die ik tijdens het UberizeMe-experiment heb bereid, ben ik de voorafgaande weekends telkens uren bezig geweest met die foto’s. 4 tot 6 uur in totaal om ingrediënten te kopen, te koken (een hoofdgerecht en een dessert of een voorgerecht en een hoofdgerecht), de borden mooi te dresseren en te fotograferen. En dan moest de dag van de bereiding, D-day, nog beginnen.

Bakjes vinden

Opdat mijn buren de gerechten die ik voor hen heb bereid ook mee naar huis kunnen nemen, heb ik een geschikte verpakking nodig. Er zijn ketens die daarin gespecialiseerd zijn. Vaak kun je uit de overvloed geen keuze maken en moet je moeilijke knopen doorhakken: hoeveel soep zou volstaan? En hoeveel Parmentier-gehakt per portie? Opnieuw vind je op de website van Menu Next Door een handleiding met de verschillende PET-labels en andere. Maar de hoeveelheden per portie worden niet vermeld.

De verpakking heeft echter een prijs. Het kan dus nuttig zijn het menu doordacht te kiezen om de prijs van de bakjes te beperken. Bij mijn eerste menu (Parmentier-gehakt gevolgd door een tiramisu) koste de verpakking iets minder dan 0,40 eurocent.

Voor een ander menu ging de verpakkingskost echter over de 1 euro omdat ik verschillende bakjes nodig had voor saus en bijgerechten … Een euro die zich uiteraard laat voelen wanneer je een menu rond de 10 euro verkoopt.

Eens het menu online staat, kan het worden besteld. Maar dan moet je je nog bekend maken! Voor de ‘marketingtips’ die de start-up aanbiedt wordt er gekeken naar de zowat 500 Brusselse koks die op het platform hebben ingetekend.

Menu Next Door maakt enorm veel gebruik van Facebook voor zijn eigen marketing én die van de chefs. Een Facebookevenement aanmaken voor de dag van het menu en vrienden uitnodigen, delen via de sociale netwerken … is een belangrijke eerste stap.

Zelf heb ik mailings gedaan naar mijn naasten en de buren van wie ik het e-mailadres had. Dat vergt ook tijd en je moet het concept vaak uitleggen aan personen die niet vertrouwd zijn met het principe, vragen beantwoorden … Het doel is uiteraard om er in je omgeving zoveel mogelijk over te praten.

De start-up, die blijkbaar wat financiering op de kop heeft getikt, helpt de chefs wel met een zeer aantrekkelijk communicatiemiddel: bonnen van 10 euro. Alle vrienden die je uitnodigt en van wie het de eerste bestelling is, krijgen 10 euro korting op hun aankoop.

Uiteraard zijn het niet de chefs die deze betalen, maar de start-up. Ideaal om volk aan te trekken voor je eerste menu.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content