Eerste Belgische StartupBus vertrekt zaterdag vanuit Brussel

© StartupBus
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Is het mogelijk om een start-up op te richten terwijl je aan 80 kilometer per uur van hot naar her tuft in een bumpy tourbus met een beperkte internetverbinding? Die vraag proberen de deelnemers aan de eerste Belgische StartupBus begin volgende week te beantwoorden.

StartupBus is een soort van Startup Weekend, maar dan op wielen. Nu zaterdag 29 augustus vertrekt er op vijf verschillende plaatsen in Europa (Bologna, Londen, Brussel, Munchen en Tallinn) een bus naar de eindbestemming, de Pirate Summit in Keulen.

De bussen krijgen 72 uur de tijd om die eindbestemming te bereiken, en houden halt bij tal van interessante start-up hotspots in binnen- en buitenland. De Belgische bus passeert onder meer bij Co.Station in Brussel en op de Corda Campus in Hasselt, en doet steden als Amsterdam, Hamburg en – uiteraard – Keulen aan.

StartupBus is het geesteskind van Elias Bizannes, die het concept in 2010 in de VS heeft gelanceerd. Toen reed er een bus van San Francisco naar de bekende SXSW-conferentie in Austin. Intussen rijden er in de VS soms al meer dan 10 bussen per editie rond, en ook in Australië en zelfs in Afrika heeft het initiatief voet aan de grond gekregen.

De ‘Belgische’ bus wil aftrappen met een twintigtal ontwikkelaars, designers, marketeers en salesmensen aan boord. “We gaan voor een zo gevarieerd mogelijk publiek”, legt Steven Beeckman uit, die samen met pr- en communicatiespecialiste Ann Glorieus instaat voor de organisatie. Beeckman was de laureaat van de allereerste Europese editie van StartupBus, en hielp in 2013 al met het opzetten van een Belgisch/Nederlands ‘bootcamp op wielen’.

Waarom een avontuur op de bus interessanter of nuttiger is dan een klassiek acceleratorprogramma of een intensieve opleiding, zouden we graag willen weten. “Zo’n reis schudt mensen wakker en geeft ze goesting om te ondernemen”, oppert Beeckman. “Voor heel wat deelnemers is het a life changing experience.

“StartupBus is ook heel praktisch en alles behalve academisch, en dat is een pluspunt”, klinkt het nog. “Ondernemen leer je al doende, en niet in de schoolbanken of tijdens een opleiding. Entrepreneurship can’t be taught. Bovendien wordt de ervaring die je normaal gezien opdoet gedurende een heel jaar, samengebald in drie intensieve dagen en nachten. StartupBus is eigenlijk een MBA voor starters.”

Ervaring

Zijn er doorheen de jaren al voorbeelden geweest van startende bedrijfjes die werden opgericht tijdens een StartupBus, en waar later ook daadwerkelijk iets van geworden is? “Jawel, het Amerikaanse Instacart, dat levensmiddelen levert aan huis, is ontstaan tijdens de eerste editie. Die onderneming is vandaag 2 miljard euro waard. En ook Aiden, de winnaar van Startup Bus Europe in 2013 (het team met de Belgen Tom Van Mierlo en Bram Van Oost), bestaat nog. Dit gezegd zijde, geef ik grif toe dat het meer gaat om het opdoen van ervaring dan om het oprichten van een levensvatbare start-up.”

Momenteel kan er nog steeds worden ingeschreven voor een plaatsje op de eerste Belgische StartupBus. Wie deelneemt, moet zijn idee pitchen op de bus, en rond de beste concepten worden er groepjes gevormd. Er wordt gemikt op drie tot vijf start-ups per bus.

“Tijdens de reis zullen we focussen op het product, op de pitch en op eventuele tractie”, aldus nog Steven. “Op de Pirate Summit in Keulen kunnen alle teams (ook die van de andere Europese bussen) dan pitchen voor een professionele jury, en de winnaar en de runner ups kunnen meteen deelnemen aan de Walk The Plank start-up competitie op dat event.”

Hoewel er geen écht grote prijzen te winnen vallen (in België kan je bijvoorbeeld een verblijf van drie maanden in Co.Station op de kop tikken), word je als deelnemer wel lid van een wereldwijde community en kom je in contact met interessante internationale partners, en kan je dus meteen nagaan in hoeverre je idee internationaal kan aanslaan. Bovendien kan een opvallende passage fungeren als springplank naar de bekende StartupHouse-incubator in San Francisco.

StartupBus, dat in België gesponsord wordt door onder andere Co.Station, Corda INCubator, iMinds en Start it @KBC, trapt zaterdag af in de aanwezigheid van vicepremier en Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content