Europeaan gebruikt steeds vaker mobieltje om te shoppen

19/11/14 om 10:55 - Bijgewerkt om 14:01

Bron: Datanews

Het gebruik van mobiele toestellen bij het online winkelen groeit sneller in Europa dan in de VS. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Adobe. In België zou 12,9 procent van alle online aankopen voor de feestdagen al met een smartphone of een tablet worden gedaan.

Europeaan gebruikt steeds vaker mobieltje om te shoppen

© iStock

Op basis van een data-analyse van meer dan een biljoen bezoeken aan 4500 retail-sites in de afgelopen 7 jaar, voorspelt Adobe onder andere dat dat 19,3 procent van alle online aankopen in Europa gedaan zullen worden in november en december. Dat is al 10 procent meer dan vorig jaar, maar in de VS gaat het toch al om 27 procent van de online aankopen.

Het gebruik van mobiele toestellen voor online aankopen zou sneller groeien in Europa dan in de VS. In Europa groeit het gebruik van tablets en smartphones bij het online winkelen met 38 procent, in vergelijking met 25 procent in de VS. In Denemarken wordt zelfs een toename van 56 procent verwacht.

Wat het percentage mobiele shoppers betreft, blijft het Verenigd Koninkrijk de koploper. Daar is reeds 24 procent van de online transacties afkomstig van een mobiel toestel. Noorwegen is tweede met 21 procent, Zweden vervolledigt de top drie met 19,5 procent. In België gaat het 12,9 procent van alle online aankopen. Dat is een toename van 44 procent in vergelijking met vorig jaar.

Nog bij ons vindt 17 procent van de online verkopen plaats in november en december. Met andere woorden zijn Belgische retailers niet echt afhankelijk van de verkoop tijdens deze periode om een goed online verkoopjaar te draaien. In de VS gaat het bijvoorbeeld al om 27 procent (zie hoger), meer dan een vierde, en in Nederland toch al om 24 procent.

Tot slot voorspelt Adobe nog dat de online verkoop rond de feestdagen in ons land zal groeien met 5 procent. In Nederland zal de groei afklokken op 8 procent. De Belgische piek in online verkoop zou plaatsvinden op 15 december. Adobe schat dat er dan 44,7 miljoen euro van eigenaar wisselt, goed voor een gemiddelde van 3,99 euro per Belg.

Lees meer over:

Onze partners