Fitnessdata bepaalt je verzekeringspremie

© web
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De verzekeraar Nationale Nederlanden België gaat voor een marketingstunt 500 smartwatches uitdelen die gedurende acht weken het aantal stappen van de deelnemers gaan bijhouden.

De ‘gelukkigen’ wordt gevraagd om gedurende acht weken gemiddeld 7.500 stappen per dag te zetten, zo meldt de krant De Tijd donderdag.

De marketing- en bewustmakingsactie laat Nationale Nederlanden toe om een nieuw tariefmodel te onderzoeken, waarbij rekening gehouden wordt met de gezondheid van de verzekerde.

Het initiatief van Nationale Nederlanden België toont aan hoe wearables en geconnecteerde toestellen er stilaan voor zorgen dat het uitgangspunt van onze verzekeraars verandert. Immers: hoe meer data er beschikbaar wordt over consumenten (uit slimme horloges, hartslagmeters, stappentellers, geconnecteerde wagens, …), hoe beter hun gedrag in het oog kan worden gehouden.

Evolueren we naar een model waarbij wie gezonder leeft of voorzichtiger rijdt, minder betaalt? Uit tal van experimenten die momenteel worden uitgevoerd lijkt het toch alvast die richting uit te gaan. Bij Baloise Insurance bijvoorbeeld (het vroegere Mercator), rijdt sinds begin dit jaar een aantal medewerkers rond met een usb-stick in het dashboard die het rijgedrag opvolgt.

“Op termijn kan dat lijden tot lagere tarieven voor wie veilig rijdt”, luidt het bij Baloise. Verzekeraars die Big Brother spelen? Het is minder ver gezocht dan je zou denken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content