Fnuikt Twitter het potentieel van de internetsensatie Meerkat?

© web
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Live video’s streamen via Twitter met één druk op de knop, dat is het opzet achter Meerkat, dé hype van het moment op South by Southwest (SXSW). Maar Twitter gooit roet in het eten: het sociale netwerk zet een punt achter de samenwerking. Omdat het zelf met een concurrent komt?

Meerkat kon op twee maanden tijd meer dan 100.000 enthousiaste gebruikers aantrekken. De app maakt het mogelijk om op een kinderlijk eenvoudige manier live video’s te streamen naar Twitter-volgers.

Gebruikers linken de app aan hun Twitter-account, drukken op het knopje ‘filmen’, en Meerkat post automatisch een tweet mét link naar de livestream.

Eén van de interessante features is dat de mensen die meekijken ‘live’ commentaar kunnen geven. Hun boodschappen verschijnen meteen onderaan het scherm. Zo wordt een populaire videostream als het ware een heus sociaal event.

Op de media- en technologiebeurs South by Southwest (SXSW), die deze week plaatsvindt in Austin (Texas), is Meerkat dé hype van het moment. Dat is niet onbelangrijk voor de start-up, want ook apps als Twitter en Foursquare braken ooit door op dat festival.

Toch kan Meerkat het nog moeilijk krijgen, want Twitter krabbelt terug en zet een punt achter de integratie. De social-mediagigant is geschrokken van het plotse succes van de app, én nam enkele dagen geleden Periscope over, een app die, u raadt het nooit, bijna 1 op 1 hetzelfde doet als Meerkat.

Enkele uren na de overname van Periscope maakte Twitter het onmogelijk voor Meerkat om nog toegang te krijgen tot de lijst van iemands volgers op het sociale netwerk, en om nog links te posten in de timeline van die mensen.

Een gebruiker kan dus nog wel een videostream lanceren, maar Twitter-volgers zijn niet langer Meerkat-volgers, waardoor het virale potentieel voor een groot stuk verloren gaat.

Oprichter Ben Rubin van Meerkat laat zich intussen niet van de wijs brengen. Hij laat weten dat de stopzetting van de Twitter-integratie wil zeggen dat zijn start-up ‘goed bezig’ is.

De man wil ook niet afhankelijk blijven van Twitter. Zo denkt hij er aan om Meerkat-video’s te promoten via Facebook en andere sociale netwerken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content