Persoonlijke navigatie-assistent

De nieuwe modellen in de Moov serie personal navigation devices (pnd) van Mio bieden verschillende verbeteringen om het navigeren aangenamer en makkelijker te maken.

De nieuwe modellen in de Moov serie personal navigation devices (pnd) van Mio bieden verschillende verbeteringen om het navigeren aangenamer en makkelijker te maken.

De Mio Moov 580 en 560 pnd zijn twee identieke draagbare navigatiesystemen; enkel in de iets goedkopere 560 ontbreekt interne tmc (verkeersinformatie via fm). Wij bekeken de Moov 580, maar wat we hierna schrijven geldt dus op de verkeersinformatie na ook voor de Moov 560. De Mio Moov 580 pnd (personal navigation device) is 139 mm breed, 83,8 mm hoog en 17,7 mm diep. Deze draagbare navigatiecomputer weegt 195 gram en heeft een liggend scherm van 4,7 inch. Het anti-glare (antiweerspiegeling) systeem zorgt ervoor dat het scherm zelfs in scherp zonlicht duidelijk zichtbaar is. De accu houdt het op een volle lading een uur en een kwartier uit. In de auto is kun je deze navigatiecomputer natuurlijk steeds aansluiten op de voeding.

TMC Heel interessant is dat de antenne voor het ophalen van verkeersinformatie via fm (tmc of traffic managment channel) ditmaal is ingebouwd in het apparaat zelf. Je hoeft dus geen externe antenne meer over de voorruit van je wagen te spannen. Dit is niet alleen veel handiger, op deze manier wordt je gezichtsveld ook minder geblokkeerd.

Navigeren Eenmaal een bestemming is ingegeven, berekent de Moov 580 naar voorkeur de snelste of kortste route. Om de beginpositie snel te bepalen beschikt het apparaat over de nieuwe SiRFInstantFixII-technologie. Deze voorspelt aan de hand van de positie van één satelliet de positie van andere satelieten, waardoor de gps sneller voldoende satellieten vindt. De Moov 500 beschikt over de meest recente Tele Atlas-kaarten (2008). De gps weet je meestal via de beste route te sturen. Ook in stedelijk gebied. Als je echter een keer een afslag mist, is de Moov 580 soms een tikkeltje te traag in het herberekenen van de nieuwe route. Vooral in de stad kan je de nieuwe afslag die je moet nemen al voorbij gereden zijn voordat de Moov 580 deze heeft berekend. Dit zou kunnen liggen aan een te trage processor voor de gebruikte software (Samsung 2450 aan 400 Mhz).

Conclusie Mio stelt in de brochure dat de Moov-reeks ontworpen is met de bestuurder in gedachte. De betrachting was het navigeren zo duidelijk en veilig mogelijk te maken. Met een groter scherm, de modernste kaarten en text-to-speech zijn ze daar met de Moov 560 en 580 zeker in geslaagd. Een groot minpunt is echter het bevestigingssysteem. Hoewel het fijn is geen antenne voor verkeersinformatie te moeten hangen, zou de bevestiging zelf wat steviger uitgevoerd kunnen zijn.

Peter Schildermans Bron: www.diskidee.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content