Geen collectief orgasme

13/09/12 om 16:50 - Bijgewerkt om 16:50

Bron: Datanews

De wereld kreeg gisteren geen collectief orgasme toen de nieuwe iPhone 5 werd gelanceerd. Er werd nochtans behoorlijk op aangestuurd door allerlei media, blogs en websites.

Geen collectief orgasme

De wereld kreeg gisteren geen collectief orgasme toen de nieuwe iPhone 5 werd gelanceerd. Er werd nochtans behoorlijk op aangestuurd door allerlei media, blogs en websites.

Het voorspel werd zoals steeds mooi georchestreerd door de marketingmachine Apple. 'Steve Jobs liet een scheet en het stond in de krant,' werd wel meer gezegd. De nieuwe iPhone 5 is 'een scheet in een fles' schreef een bekende it-dienstenleverancier op Twitter en Facebook. Het is tekenend dat voor het eerst overal op sociale media schamper wordt gereageerd op de aankondiging. Grappen en grollen alom.

Het zal Tim Cook worst wezen. Miljoenen nieuwe iPhones zullen de komende maanden over de toonbank gaan. Altijd zullen er freaks zijn die er meer dan 500 euro voor over hebben om met het nieuwe hebbeding te pronken. Maar innovatief is het niet langer. Zeker niet disruptief. De eerste iPhone en iPad waren dat wel. De concurrentie, zeker Nokia en Blackberry, heeft er jaren over gedaan om bij te benen. Inmiddels hebben leveranciers zoals Samsung de innovatielat steeds verder gelegd. En met succes.

De komende jaren worden we overstelpt met geweldig snoepgoed: smartphones en tablets, eindelijk sexy, eindelijk kleurrijk en gebruiksvriendelijk. Apple heeft de grote verdienste dat het de weg geëffend heeft, maar disruptieve innovatie is vaak tijdelijk. Je maakt bovendien weinig vrienden als je voor een gesloten systeem kiest, geen toegevingen wil doen en de bedrijfswereld totaal negeert.

Voorlopig moet Apple zich daar weinig van aantrekken. Het is het grootste beursgenoteerde bedrijf en het zit op een zak geld van meer dan 50 miljard dollar. Als Tim Cook echter slim is, dan opent hij stilaan die andere deuren, praat hij met grote ondernemingen en gebruikersgroepen. In tijden van crisis worden gebruikers nuchter, hebben ze geen boodschap meer aan hype en veel gedoe. Get down to earth again, Apple. De wet van Newton blijft nog steeds geldig.

Lees meer over:

Onze partners