Getest: Gamen in de cloud met PixelStellar

26/12/17 om 08:00 - Bijgewerkt op 21/12/17 om 15:20

Bron: Datanews

Wel tijd om te gamen, maar geen geld om een stevige gamingpc in huis te halen? Een Belgische streamingdienst wil de brug slaan door games te laten draaien op je eigen virtuele pc in de cloud.

Getest: Gamen in de cloud met PixelStellar

PixelStellar © .

Gamen in de cloud wordt al een paar jaar aangekondigt maar de grote take-off is er nog niet. PixelStellar, een dienst op het MyGDaaS-platform van het Belgische Cloudalize, stapt alvast naar de markt met een scherp aanbod: 1 euro per uur. Dat maakt het ideaal voor wie misschien net die ene hardware-intensieve game wil spelen. Maar daarvoor geen grafische kaart van een paar honderd euro wil aanschaffen.

Hoe werkt het?

Bij PixelStellar huur je geen games maar wel je eigen virtuele desktop (op Citrix). In de huidige alpha-versie, die enkel op Windows draait, zijn dat 4 Intel Xeon processors E5-2690 v3 aan 2,60 GHz met 32 gigabyte ram, 200 gigabyte op een SSD, 2048 CUDA cores (160,4 gb/s met 4gb geheugen). Begin 2018 wil het bedrijf ook een pro-aanbod lanceren met zwaardere specificaties die ook op MacOS en Linux werkt. De bétaversie, waarvoor net succesvol een crowdfundingcampagne werd afgerond, zal draaien op een GTX1080 Ti kaart.

De voornaamste vereiste voor een vlotte spelervaring is een uitstekende netwerkverbinding. Dat komt neer op een downloadsnelheid van 15 Mbps met een latency van minder dan 25 milliseconden en minder dan 5 ms jitter. PixelStellar biedt zelf een speedtest aan op zijn site om in te schatten hoe vlot dat zal lopen.

Wel moeten we daarbij opmerken dat die specificaties geen vanzelfsprekendheid zijn. We hebben PixelStellar getest op een moderne gamingpc op een Telenetverbinding die liep via een powerline adapter Devolo DLAN 1200+ met ethernetkabel. Daarmee haalden we 50 Mbps (het maximum van ons abonnement) met 3,14 ms jitter maar wel 31 ms latency.

Installatie-ervaring

De dienst vereist dat je eerst een client installeert maar PixelStellar voorziet wel een duidelijke FAQ om je daar doorheen te loodsen. Eens in je virtuele pc zijn er enkele gamingclients zoals Steam, Origin, Uplay en Battle.net vooraf geïnstalleerd. Hier kan je met je eigen account inloggen en de games die je al bezit installeren.

Wat hier opvalt is de waanzinnige snelheid van het downloaden en installeren. De virtuele pc haalt downloadsnelheden tot 80 megabyte per seconde en dankzij de SSD gebeurt de installatie een pak sneller dan wat we op ons eigen toestel gewoon zijn.

Spelervaring

We testen drie games: Trackmania, een racegame, Tropico 4: een strategiespel en Overwatch, een stevige shooter uit midden 2016. Vooral bij die laatste zijn we benieuwd omdat hier de systeemeisen het zwaarst zijn, en een snelle reactietijd cruciaal is om in het spel te overleven.

Bij Tropico 4 merken we geen enkel probleem. Het spel laadt snel en speelt alsof we het op onze eigen machine spelen. Omdat het om een strategiespel gaat, waar reactietijd minder een rol speelt, verwachten we hier geen problemen. maar het is fijn om te merken dat ook grafisch we niet het gevoel hebben dat we mijlenver van de eigenlijke spelcomputer zitten.

Tropico 4

Tropico 4 © .

Bij Trackmania ging het iets minder vlot. In eerste instantie start het spel wel, maar krijgen we een onbruikbare interface. De resolutie van het spel wat bijstellen brengt uiteindelijk raad.

Bij Overwatch krijgen we te maken met een ander probleem: hier start het spel zonder problemen op, maar zodra ons personage beweegt, blijft het naar boven kijken. Het probleem is wel bekend bij PixelStellar dat ons aanraadt om de optie 'relative mouse' in te schakelen.

Bij een nieuwe poging lukt het wel. Het spel ziet er grafisch perfect uit, wederom alsof we het lokaal draaien. Bewegen in het spel gaat zo goed als perfect. Toch knelt hier het schoentje een beetje: mogelijk komt dit door de nieuwe muisinstelling, maar de interactie met de muis voelt een beetje wazig aan. Best kunnen we het omschrijven alsof we na een biertje of drie aan het spelen zijn.

Getest: Gamen in de cloud met PixelStellar
Overwatch

Overwatch © PVL

Hier zitten we met een dubbel gevoel: het spel zelf is perfect speelbaar. Geen crashes, rare bewegingen of freezes. Maar we merken een tikkeltje minder nauwkeurigheid en dat komt bij een intensieve first-person-shooter als Overwatch snel naar boven. Een hardcore gamer gaat zich hier mogelijk aan storen. Voor minder ervaren spelers als deze Data News-redacteur was het tolereerbaar.

Conclusie: goed, maar kan het binnenkort beter?

We hebben een gemengd gevoel bij PixelStellar, al zijn we hoopvol. Hun dienst werkt goed en bij problemen biedt hun FAQ in veel gevallen een heldere uitleg. Maar 100% naadloos is het (nog) niet. Net de intensiefste games die je niet zelf kan draaien, zijn het interessantst om in een virtuele pc te spelen. Een grafisch eenvoudiger spel zoals Tropico 4 heeft immers lagere systeemeisen. Maar voor een RPG, die grafisch wel sterk kan zijn, maar waar die fractie van een seconde minder uitmaakt, is het dan weer wel ideaal.

Toch willen we PixelStellar niet afschrijven. Zo moeten we benadrukken dat onze latency iets hoger ligt dan wat ze zelf aanraden, en gaat het momenteel om een alpha-versie die draait vanuit Londen. Maar Cloudalize, het bedrijf achter de dienst, is intussen wel in gesprek met Belgische providers om op termijn in eigen land een locatie te voorzien.

Als de dienst in bèta, en later in een definitieve versie, de voornaamste kinderziektes (zoals de haperende muis) wegwerkt, dan is het een bijzonder interessante dienst voor wie af en toe een grafisch zwaarder spel wil spelen, of in afwachting van een nieuwe pc alvast wil beginnen gamen. Voor €1 per uur, zonder extra instapkosten of benodigdheden, krijg je bovendien wel waar voor je geld.

Onze partners