Goede punten voor Belgische webwinkels

24/09/15 om 10:26 - Bijgewerkt om 10:26

Bron: Datanews

Bijna alle Belgische webwinkels respecteren de consumentenwetgeving. Dat blijkt uit een onderzoek van de Economische Inspectie van de FOD Economie.

Goede punten voor Belgische webwinkels

© istock

Tussen oktober 2014 en februari 2015 controleerde de inspectie 266 onlineshops. Er werden amper zeven processen-verbaal doorgestuurd naar het parket.

Steeds meer Belgen doen hun aankopen online, zo moet blijken uit het onderzoek. Vorig jaar kocht 54 procent van de Belgen iets via internet. Ze bestellen of kopen naar eigen zeggen vooral bij Belgische verkopers. Hoofdzakelijk kleding, reizen en evenemententickets worden online besteld.

De inspectie ging na of de Belgische webwinkels de algemene regels rond elektronische handel en verkoop op afstand respecteerden. Zo moet de consument bijvoorbeeld correct geïnformeerd worden over prijs en verzendkosten, kenmerken van het product, het herroepingsrecht en de contactgegevens van de handelaar.

Bij een eerste controle werd bij bijna 63 procent een inbreuk geconstateerd. Vaak ging het om kleine problemen. Zo ontbrak wel eens het modelformulier voor de herroeping van het product of de dienst op de website. Bij de volgende controle was 97 procent van de winkels in orde.

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) concludeert dat consumenten met een gerust hart kunnen winkelen bij de Belgische online shops. "Het mag gezegd: de Belgische webwinkels zijn een voorbeeld."

(Belga, FT)

Onze partners