HappyMetrix visualiseert databronnen op een eenvoudige manier

23/03/15 om 13:49 - Bijgewerkt om 13:49

Bron: Datanews

HappyMetrix is een eenvoudige datavisualisatie-toepassing die mikt op beslissingnemers. "Dit is geen BI-tool", benadrukt medevennoot John Myklebust, "voor HappyMetrix moet je geen opleiding gevolgd hebben."

HappyMetrix visualiseert databronnen op een eenvoudige manier

© web

Er komt zoveel data op ons af dat het alsmaar moeilijker wordt om door de bomen het bos nog te zien. "Managers en beslissingnemers verliezen het overzicht en focussen op de verkeerde dingen, waardoor ze fouten gaan maken", schetst John Myklebust van Apple reseller Easy-M de context. "Mede daarom hebben we HappyMetrix gebouwd. Dit is een toepassing die het beslissingsproces vergemakkelijkt, zodat je je terug kan concentreren op de belangrijke dingen."

Concreet visualiseert HappyMetrix zowel online als statische data. De tool kan linken naar Google Analytics, Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn, Mailchimp of naar een statische database, en plaatst vervolgens de op maat gekozen databronnen in overzichtelijke dashboards. Die dashboards kunnen gedeeld worden met derden, en de informatie wordt altijd in real-time getoond.

"Of we in dezelfde vijver vissen als Engagor, Qlik en Tableau? Eigenlijk niet", argumenteert Myklebust. "HappyMetrix is geen BI-tool. Engagor en Tableau analyseren veel dieper en bieden ook rapporteringsmogelijkheden aan. Dat is niet onze bedoeling. HappyMetrix werkt op een ander niveau en visualiseert hoeveel clicks je haalt op je website, hoeveel likes je verzamelt op je Facebookpagina en hoeveel producten je verkoopt."

Myklebust: "De bovengenoemde tools kan je ook zomaar niet in de handen van een eindgebruiker steken, daar zijn speciale competenties voor nodig. Niet zo bij HappyMetrix. Wij mikken op managers en op beslissingnemers die het overzicht willen bewaren. Onze positionering is anders, en ook onze prijs is een belangrijke differentiator: die ligt veel lager dan bij de Engagors en bij de Tableaus."

De eerste maand kan je de app gratis gebruiken, daarna neem je een saas-abonnement. De toepassing draait volledig in de cloud en is beschikbaar als webapp én voor iOS en Android-tablets. "Er wordt geen data opgeslagen, en gebruikers kunnen tot 10 dashboards volsteken met databronnen", klinkt het nog.

Eindeloos

Intussen telt HappyMetrix ruim 2.000 gebruikers, het grootste deel in de mediasector en in de reclamewereld. Een volgende stap is het embedden van de tool in andere softwareapplicaties. Daarbij wordt er gedacht aan erp-systemen of aan boekhoudsoftware. "De mogelijkheden zijn eindeloos", oppert Myklebust.

HappyMetrix is een start-up die geleid wordt door 3 medevennoten: John Myklebust zelf, een stille vennoot en de zaakvoerder van Easy-M. "We zullen de winkels gebruiken als saleskanaal, maar HappyMetrix is een aparte vennootschap die losstaat van de reseller", klinkt het nog. "Er zijn fondsen beschikbaar om onze groei te financieren, het is niet de bedoeling om externe investeerders aan te trekken."

Paspoort:

HappyMetrix

Maatschappelijke zetel: Gent

Aantal werknemers: 3 vennoten

Kapitaal: eigen middelen, niet op zoek naar extern kapitaal

Website:www.happymetrix.com

Lees meer over:

Onze partners