Pieterjan Van Leemputten
Pieterjan Van Leemputten
is redacteur bij Data News
Opinie

05/11/13 om 17:11 - Bijgewerkt om 17:11

Het zijn altijd solden in telecomland

Tienduizenden Telenet-klanten klagen dat ze als trouwe klant geen extraatje krijgen. Ze hebben gelijk, want merkentrouw wordt in de telecomsector nooit beloond.

Tienduizenden Telenet-klanten klagen dat ze als trouwe klant geen extraatje krijgen. Ze hebben gelijk, want merkentrouw wordt in de telecomsector nooit beloond.

Als er één constante is in de telecomsector dan is het dat het er altijd solden zijn. "Normaal 50 euro, maar voor u is het de eerste drie maanden gratis!" Uiteraard gaat uw operator nadien niet meer met cadeautjes langskomen, u bent immers al overtuigd. Telenet is overigens niet de enige die het doet. Het afgelopen jaar hebben minstens twee kranten een tablet weggeschonken bij een jaarabonnement.

De rekensomMaar maak u geen illusies over de huidige promotie. Als Telenet nieuwe klanten een iPad Mini geeft, dan maakt het daar geen verlies op. In Mechelen weten ze perfect hoe lang een gemiddelde klant blijft, het toestel zit netjes in de winstmarge verrekend. Die prijs is overigens niet mis. 86,70 euro voor Whoppa, de Digicorder en King plus activatie (in dit geval, na korting, 30 euro). Een iPad Mini kost 289 euro. Dat wil zeggen dat met drie maanden abonneegeld en dertig euro activatie uw toestel al is betaald.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb begrip voor de intussen 64.000 klanten die op Facebook vinden dat ze ook wel recht hebben op een gratis iPad Mini. De oplossing is simpel maar vraagt een beetje werk: vertrek, vergelijk en keer desnoods een jaar later terug op het moment dat er een even aantrekkelijke promotie is.

Veranderen is makkelijker dan ooit tevoren. Sinds de nieuwe telecomwet mag dat kosteloos na zes maanden. Ja, u moet een paar telefoontjes doen en uw settop box terugsturen. Dat is eventjes moeite doen, maar wel om nadien minder te betalen of het verwelkomingscadeau bij de concurrent te krijgen.

Durf vergelijkenDaarom stel ik me ook wel vragen bij mensen die jarenlang klant blijven bij dezelfde operator, zeker als het gaat om grote (en dus zelden goedkope) spelers als Belgacom of Telenet. Ze werden ooit verleid met een promotie en nu wachten ze braaf op een extraatje. Verwar promoties niet met liefdadigheid. Blijf gerust als u tevreden bent van de geleverde diensten tegen hun prijs. Vertrek als u denkt dat het elders beter is. Pas bij dat laatste geeft u een echt signaal dat er iets is mis.

Hoe haal je dan wel het meeste uit je telecomabonnement? Ik geef graag de stappen mee die ik bij mijn recentste verhuis maakte:

Omschrijf wat je nodig hebt en durf kritisch te zijn: Heb je vandaag nog een vaste lijn nodig? Zijn extra diensten de meerkost waard of volstaat een internetverbinding en digitale tv Vergelijk alle providers. Bestetarief.be kan hier een grote hulp bieden. Maak de rekensom: Wat betaal je in totaal over een periode van drie jaar? Op die manier zie je ook de impact van een activatie- of installatiekost op de prijs.

Voor mezelf wou ik onbeperkt internet, sneller dan 20 Mbps en digitale tv. Zo kwam ik terecht bij een kleinere operator voor minder dan vijftig euro per maand.

De keuze was niet evident want een vergelijkbaar aanbod van Telenet was stukken beter, maar ook dertig euro per maand duurder. Ik ben niet enthousiast over de provider die ik koos, maar de gierigaard in mij denkt aan wat ik met die dertig euro per maand doe. Mezelf trakteren op een tablet of smartphone bijvoorbeeld.

Onze partners