Human centric ICT in de praktijk: Qantas Airlines

29/04/15 om 08:00 - Bijgewerkt op 04/05/15 om 15:30

Alle 35.000 medewerkers van de Australische luchtvaartmaatschappij Qantas Airlines maken gebruik van technologie. Het bedrijf gaf hen inzicht in de milieu-impact van het gebruik van ICT en slaagde er zo in het energieverbruik te verlagen.

Human centric ICT in de praktijk: Qantas Airlines

© Fujitsu

Qantas geeft op jaarbasis ongeveer 4,4 miljard dollar uit aan vliegtuigbrandstof. In die context lijkt de bezorgdheid om het energieverbruik van het ICT-park van het bedrijf wat vreemd. En toch: de ICT-infrastructuur van Qantas bleek vijf jaar geleden nog goed voor een uitstoot van 6.000 ton CO2 per jaar. Qantas vatte het plan op om tegen 2020 het energieverbruik van ICT met minstens tien procent te verminderen.

Meten is weten

Fujitsu implementeerde bij Qantas vier verschillende oplossingen: Fujitsu ICT Sustainability Framework, Fujitsu Global ICT Sustainability Benchmark, Green IT Policy & Statement of Intent en ICT Energy Baseline. Die diensten zorgden voor de informatie die Qantas toeliet de impact van ICT en de opportuniteiten op het vlak van energieverbruik in kaart te brengen.

Meten is weten, zo blijkt ook in dit geval. Dankzij de informatie die Fujitsu voor Qantas uit de beschikbare data haalde, kon de maatschappij het beheer van het energieverbruik voor ICT aanpakken als een 'gewoon' project. Fujitsu toonde onder meer aan dat de investering in software voor beter energieverbruik zich in minder dan een jaar laat terugverdienen. Het project leidde uiteindelijk tot een belangrijke kostenbesparing op de energiefactuur voor ICT - en de bijhorende daling van de CO2-uitstoot.

Wilt u meer weten over de visie van Fujitsu op human centric innovation?

Surf naar: http://www.fujitsu.com/be/microsites/human-centric-innovation/

Meer info:

info.belgium@ts.fujitsu.com

+32 2 536 61 11

fujitsu.com/be

Onze partners