IBM vestigt hoofdkantoor voor internet der dingen in München

16/12/15 om 10:29 - Bijgewerkt om 10:28

Bron: Datanews

IBM opent in München zijn wereldwijde hoofdkantoor voor internet of things-toepassingen. Meer dan duizend experts zullen er de kracht van het cognitieve computersysteem 'Watson' linken aan het internet der dingen.

IBM vestigt hoofdkantoor voor internet der dingen in München

- © Istockphoto

Met de opening gaat een investering gepaard van meer dan 3 miljard dollar. Dat is de grootste investering van IBM in Europa in twee decennia.

"Het internet der dingen zal binnenkort de grootste databron ter wereld zijn, terwijl we met 90 procent van die data helemaal niets doen", geeft general manager van IBM's nieuwe Watson IoT divisie Harriet Green een woordje uitleg.

Door meer dan duizend ontwikkelaars, consultants, designers en onderzoekers samen te brengen in het Europese Watson Innovatiecentrum, wil IBM het internet der dingen naar eigen zeggen 'naar nieuwe hoogtes tillen'.

Voorts lanceert het bedrijf vier nieuwe Watson API's voor zijn Watson IoT cloud:

• Natural language processing (NLP) stelt gebruikers in staat om te communiceren met toestellen en systemen via menselijke taal. Watson linkt taal aan andere databronnen die voor de juiste context zorgen. Zo kan een technicus aan Watson vragen wat een bepaalde trilling in een toestel veroorzaakt. Het systeem zal automatisch de intentie achter de vraag herkennen en linken aan databronnen over bijvoorbeeld het onderhoud van het toestel en een aanbeveling doen om de trilling weg te werken.

• De machinelerende Watson oplossingen automatiseren dataprocessen en monitoren datasets. Daardoor kan het systeem trends waarnemen en aanbevelingen doen wanneer een probleem zich voordoet.

• Video en beeld analytics monitoren ongestructureerde datasets van afbeeldingen en video's en identificeren trends en patronen.

• Tekst analytics hebben de mogelijkheid om grote hoeveelheden tekst door te ploegen en patronen te herkennen. Denk bijvoorbeeld aan transcripten van call centers, tweets, blogcommentaren etc.

Onze partners