Idealabs zwaait Telenet Kickstart-bedrijfjes uit op demo day

© Telenet Kickstart
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De tweede editie van het acceleratorprogramma dat Telenet opzette met Idealabs werd donderdagavond afgerond met een ‘demo day’ in Antwerpen. De 4 finalisten van Telenet Kickstart stelden er hun marktklaar product én hun groeiplannen voor.

Het ‘demo day’-event markeert meteen ook het eindpunt van de samenwerking met Idealabs. Telenet heeft namelijk een nieuw partnership afgesloten met Start it @kbc, waar we onlangs nog uitvoerig over berichtten. Daarnaast komt er ook een media & entertainment programma voor groeibedrijven. Hiervoor gaat Telenet in zee met iMinds.

Ter herinnering: in oktober werden er 8 teams geselecteerd (uit bijna 200 kandidaten) om deel te nemen aan het Telenet Kickstart-programma. Op 4 maanden konden ze in samenwerking met experten en partnerbedrijven hun idee uitwerken tot een minimum viable product (mvp), dat klaar is om uitgebreid getest te worden op de markt.

Cumul.io, Fan Arena, Happs en Telekitty konden na een selectie door de jury begin februari hun mvp valideren en uitbouwen tot een product, hun team uitbreiden en de eerste klanten en gebruikers optekenen.

Gedurende het groeiprogramma van vijf maanden kwam wekelijks een ander deelaspect van hun bedrijf aan bod, zoals onder meer marketing, finance en product management. Ze werden dagelijks ondersteund en uitgedaagd om hun versnelde groei verder te zetten.

De resultaten van de vier mogen best gezien worden:

Cumul.io: Founders Haroen Vermeylen en Karel Callens hebben recent een mooi contract getekend (met een overheidsinstantie) met hun tool voor datavisualisatie. Voorts hebben de jongens hun team versterkt met een Head of Customer Success en een Sales Lead. Begin 2017 lanceren ze een nieuw product, waarmee hun klanten makkelijk een analytische laag kunnen toevoegen aan hun bestaande website of platform.

Fan Arena: Founders Jan Van Cauwenberghe en Octavian Susnea brengen de fantasy sports naar België, en lanceren een sterk staaltje voetbalgaming op onze markt. Voor het EK voetbal stoomden ze twee nieuwe games klaar, eentje voor het web en eentje als mobiele applicatie. Afhankelijk van welke game je speelt vallen er prijzen te winnen. Je kan een team samenstellen met vrienden of je kan de competitie aangaan met andere voetballiefhebbers.

Happs: Founders Hannes Hauwaert en Gilles Goessens doen wat aan het tekort aan degelijk leermateriaal voor een toch duidelijke behoefte als dyslexie. Ze zijn de voorbije maanden enorm gevorderd met heel wat nieuwe features, nieuwe spelletjes en stevige vooruitgang met hun character development. Happs heeft een structurele samenwerking aangeknoopt met HoGent om hun serious games voor kinderen en logopedisten ook van de nodige wetenschappelijke onderbouw te voorzien. In september gaat het team het platform uittesten met 10 logopedisten en een 100-tal kinderen.

Hey Hey Apps: bij elke presentatie van Telekitty weten founders Stefan Vandegehuchte en Pieter Van der Helst het publiek te veroveren met hun camera-app die de gedachten van katten leest. Ook online scoort hun fun-app want sinds hun release eind maart lopen de downloads zeer vlot. Telekitty is klaar om ook de Amerikaanse markt te veroveren. Hun nieuwe release van vandaag bevat een ‘Felines of New York sticker & thoughts pack’ dat ze ontwikkelden met Jim Tews. Deze TV-maker en stand-up comedian is zowat de kattengoeroe van New York en zal er Telekitty mee promoten.

Andere alumni

Sinds het begin van het start-up acceleratieprogramma kregen 18 jonge digitale ondernemers de kans hun innovatief idee om te bouwen tot een Minimum Viable Product en marktklaar product.

Vandaag zijn sommige van hen zijn een andere weg in geslagen, maar de ondernemerszin blijft bij allen bijzonder hoog. De meeste start-up teams werken hard om hun productfolio te versterken en uit te breiden. Sommige teams trekken nieuwe teamleden aan (Cumul.io, Fan Arena, INTUO en Salesflare), of hebben internationale groeiplannen.

Er is het verhaal van Heyhey Apps met Telekitty in de VS, maar ook bijvoorbeeld Flatninja dat is uitgebreid naar een aantal Spaanse studentensteden. Campr heeft partnerships afgesloten in 30 landen en Geckomatics richt zijn activiteiten nu ook op Nederland.

Scriptbook heeft dan weer zijn focus volledig op de filmindustrie in de Verenigde Staten gericht. Intussen kon deze start-up trouwens een investering van 1 miljoen euro aantrekken (bij Michel Akkermans) voor zijn analyse-instrument om het potentieel van filmprojecten te voorspellen.

Ook INTUO overtuigde nieuwe investeerders; ze haalden 850.000 euro op voor hun HR-tool. Twee start-up teams hebben hun activiteiten stopgezet (On Air en Pith.li) en richten zich nu op andere projecten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content