“Iedere Salesforce-klant is een potentiële Showpad-klant”

© Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

“Je kan op vijf dagen het werk van vijf maanden doen”, vertelt Louis Jonckheere van Showpad in de marge van Dreamforce in San Francisco. Het is de eerste keer dat de Belgische start-up een standje heeft op het mega-event van Salesforce. “Er troepen hier 175.000 mensen uit de salescommunity samen. Daar moet je gewoon bij zijn.”

Showpad heeft een digitaal platform gebouwd dat sales- en marketingteams meer inzicht geeft in het verkoopproces. Onder meer Intel, Johnson & Jonhson en heel wat andere kleppers zijn klant. De voorbije jaren haalde de snel groeiende Gentse start-up al 10 miljoen dollar op bij het Vlaamse Hummingbird Ventures en het Londense Dawn Capital.

De toepassing van Showpad is speciaal gemaakt voor mensen die hun producten on the field verkopen, en dan is de link naar een klantendatabeheerplatform zoals dat van Salesforce natuurlijk snel gelegd. “Het is inderdaad belangrijk dat onze gebruikers hun data kunnen pushen naar de crm-cloud van Salesforce”, knikt medeoprichter en co-ceo Louis Jonckheere van Showpad.

“Onze ingenieurs hebben voor een koppeling naar Salesforce gezorgd, en binnenkort komen we ook in de App Exchange van dat bedrijf terecht, een soort van marktplaats van applicaties die Salesforce aanraadt aan zijn klanten.”

“Iedere Salesforce-klant is een potentiële Showpad-klant”, oppert Jonckheere, “want onze producten zijn heel complementair, dat beseffen ook de mensen die we hier op de stand over de vloer krijgen. Dankzij Showpad kan een salesmanager zien met wie zijn verkopers een meeting hebben gehad, welke producten uit de catalogus ze allemaal getoond hebben, en op welke manier er met de klant is omgegaan. Dat is erg interessante informatie in het verkoopproces.”

Volgens Jonckheere is de respons op Dreamforce dan ook overweldigend. “Het is erg duur om hier een standje te hebben, maar het is zeker de moeite waard, de return zal groot zijn. Iedereen is hier: potentiële klanten, analisten, Salesforce-gebruikers… 175.000 mensen uit de salescommunity troepen hier samen, daar moet je bij zijn. Je kan hier op vijf dagen het werk doen waar je normaal gezien vijf maanden voor nodig hebt.”

Verloop

Showpad heeft intussen 40 mensen in dienst in de VS, op een totaal van 100. Hoewel de mobiliteit van werknemers in San Francisco veel groter is dan in België, blijf het verloop bij het team van Louis Jonckheere en Pieterjan Bouten voorlopig beperkt.

“We doen er alles aan om onze Amerikaanse werknemers toch een paar jaar te houden eer ze vertrekken”, klinkt het nog. “Uiteraard zijn de mensen hier een pak duurder dan in België. Dat komt voor een stuk omdat het zo vreselijk duur is om hier te wonen en te leven. Maar de return on investment in de States is gigantisch. De kosten worden in ruime mate gerechtvaardigd.”

Qua verkoop zit Showpad nu ongeveer aan vijftig procent in de VS en vijftig procent in Europa. “We merken wel dat het sneller begint te gaan in Amerika. De voornaamste rede is de schaal, het feit dat je hier veel meer bedrijven hebt en veel meer verkopers. Twee jaar geleden was het nog 80 procent Europa en 20 procent VS.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content