Iedereen app-ontwikkelaar

Zo’n 400 directe arbeidsplaatsen. Dat is volgens de sectorfederatie Agoria de grootte van de sector van mobiele toepassingen in ons land. Een soortgelijk rapport in de VS meldt dat er de voorbije vijf jaar 466.000 arbeidsplaatsen gecreëerd werden door het ontwikkelen van mobiele apps. Het verschil tussen België en de VS is gigantisch, vele malen groter dan het inwonersaantal zou doen vermoeden.

Zo’n 400 directe arbeidsplaatsen. Dat is volgens de sectorfederatie Agoria de grootte van de sector van mobiele toepassingen in ons land. Een soortgelijk rapport in de VS meldt dat er de voorbije vijf jaar 466.000 arbeidsplaatsen gecreëerd werden door het ontwikkelen van mobiele apps. Het verschil tussen België en de VS is gigantisch, vele malen groter dan het inwonersaantal zou doen vermoeden.

We moeten ons zorgen maken. Mobiele applicaties zijn geen hype. Het is een snelgroeiende sector die voor extra werkgelegenheid en inkomsten uit export kan zorgen. Maar dan moeten we allemaal een tandje bijsteken.

Wie apps wil ontwikkelen, heeft nood aan een goede infrastructuur en veel gebruikers. Ik heb het niet alleen over performante telecomnetwerken maar ook over een hoog aantal smartphonegebruikers. Een eerste probleem. In de VS werd vorige maand het omslagpunt bereikt. Voor het eerst zijn er in de VS nu meer smartphonegebruikers dan klassieke gsm-gebruikers. In België is dat nog verre van het geval. Bovendien moeten ook andere voorwaarden aanwezig zijn, zoals efficiënte en klantvriendelijke betaalsystemen.

Probleem 2. Vandaag kunnen ontwikkelaars van mobiele toepassingen vrijwel uitsluitend terecht bij internationale ‘app stores’, zoals die van Apple en Google.

Overheden en grote bedrijven kunnen helpen. De kleine app-ontwikkelaars komen vaak met vernieuwende maar onbewezen oplossingen. Referentieklanten zijn dan cruciaal: om de producten te verbeteren en andere internationale klanten en kapitaalverschaffers te overtuigen. Waarom kan de overheid geen referentieklant zijn, als een vorm van subsidie? Grote bedrijven kunnen met hun brede klantenbasis een goed distributiekanaal zijn.

Maar dan nog is dat vaak onvoldoende om internationaal te scoren. Bedrijven zullen zich anders moeten organiseren. Om echt het verschil te maken moeten ondernemers samenwerken met collega’s uit andere sectoren. Gooi de deuren van uw kantoor open, doe aan open innovatie! Een moeizaam proces? Zeker, want het vergt vertrouwen en de moed met een open geest te denken. Het water tussen sectoren blijkt vaak te diep. Maar het resultaat is vaak de moeite waard en moeilijk te kopiëren.

Mag ik zelf een oproep doen? Ik ben bestuurder van TagTagCity, een start-up die een netwerk bouwt van intelligente stickers. Via het scannen van bijvoorbeeld een QR-code of NFC-tag kan een toerist meer leren over een bepaald gebouw. Bij de lancering zullen al meer dan 500 locaties uitgerust zijn. Is het ondenkbaar dat een beveiligingsbedrijf dat netwerk zou gebruiken? Bewakers of stadswachten kunnen de stickers gebruiken om zich aan te melden en eventueel info door te geven. Waarom kan men dit niet samen commercialiseren? Geloof me, voor elke start-up zijn er legio aan samenwerkingen te bedenken.

Stijn Vander Plaetse Stijn Vande Plaetse is ICT-consultant en bestuurder bij o.a. Digitopia en TagTagCity

Deze opinie verscheen oorspronkelijk als dusdanig in De Tijd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content