KAZI vindt de juiste persoon voor de juiste job

© Kazi

Niet enkel de skills, maar ook de persoonlijkheid: daar kijkt de nieuwe jobmatcher KAZI naar. Alleen zo kunnen bedrijven er in slagen pas afgestudeerden aan zich te binden, vindt de Belgische start-up.

“Het is voor bedrijven één van de grootste HR-problemen van deze tijd”, zegt CEO Nikolaas Bellens van KAZI: “net aangeworven hoogopgeleiden aan zich binden. Want maar liefst veertig procent kijkt nog tijdens zijn of haar eerste jaar uit naar een andere job. Waarom? Omdat sollicitant en vacature op papier wel matchten — het diploma zat goed, de skills ook — maar niet in de praktijk. Een burgerlijk ingenieur is niet per sé de doener die je nodig hebt, een informaticus heeft misschien niet de team leaderkwaliteiten waar je naar zocht. Een manier vinden om dat soort verkeerde aanwervingen te vermijden is op personeelsvlak dus zowat de heilige graal geworden.”

En die denkt Bellens te hebben gevonden. “In tegenstelling tot de ‘make it and they’ll find you’-benadering van de gemiddelde start-up, zijn wij met honderden laatstejaars en alumni van de Thomas Morehogeschool gaan samen zitten, en ook met tientallen HR-experts. Met hen zijn we op zoek gegaan naar wat er precies nodig is om te zorgen dat de juiste persoon de juiste job vindt, en omgekeerd. Bleek er vooral vraag te zijn naar een goeie manier om met in elkaar contact te komen, één die kon vertrouwd worden en de privacy respecteert.”

Het resultaat is KAZI.be, een jobwebsite, maar niet als een ander. Eerst en vooral is er de academische kant. “Via wetenschappelijk correcte vragenlijsten stellen wij van een kandidaat niet alleen een waardentype op, maar ook een teamroltype. Zo weten we in welk van de respectievelijk zes en acht categorieën daarin de jonge starter past. Met de jobs doen we net hetzelfde, en op basis daarvan kunnen we kandidaat aan vacature passen. De reacties liegen er niet om. Ik krijg al reacties van jongeren dat dit is wat ze zochten, omdat ze nu wéten dat het zal klikken.”

En dus ligt de ambitie hoog. “We beschouwen ons net als Google als de best-in-classoplossing, en willen onze marktbenadering dan ook daarop afstemmen. Daarom bieden we onze service gratis aan, want we weten dat het ons een gigantisch inzicht in de werking van de arbeidsmarkt oplevert, en dat willen we te gelde maken. Er zijn ontelbare doelgroepen die met die gegevens hun voordeel kunnen doen: consultants, HR-mensen die de interne organisatie onder de loep willen nemen, … De mogelijkheden zijn immers eindeloos. Zo kun je er niet alleen talentstrategieën op baseren, maar ook de missing links in het jobaanbod spotten.”

KAZI was oorspronkelijk een joint-venture van het strategische adviesbureau riverrun en de Kempense HR-specialist Hura die in zee gingen met Thomas More. Later kwam er steun van Innotek, VLAIO’s IWT en de provincie Antwerpen, en in een eerste seed round werd enkele maanden terug geld opgehaald bij lokale business angels. “Alles samen is er zo ondertussen al een 600.000 euro geïnvesteerd”, zegt de CEO. “Na de zomer moet een eerste kapitaalronde volgen.”

Rest de vraag: en nu? Maandag gaat Kazi live, en dan moet het snel gaan. “Schaal is alles”, beseft Bellens. “Daarom pakken we dan ook uit met een groots opgezette campagne, zowel online als offline, om jonge afgestudeerden zo snel mogelijk op ons platform te krijgen, zodat we vanaf 30 juni met het matchen van profielen kunnen beginnen.”

Kazi:

Maatschappelijke zetel: Herentals

Aantal vennoten: 11

Op zoek naar bijkomend kapitaal?:Kapitaalronde voorzien na de zomer.

website:www.kazi.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content