Belgische start-ups trekken amper naar Berlijn: een gemiste kans?

20/03/18 om 11:00 - Bijgewerkt om 11:52
Uit Datanews van 16/03/18

Belgische start-ups missen het potentieel dat Berlijn te bieden heeft. Dat was de motivatie voor Co.Station om - in samenwerking met Beci en Brussels Creative - met een delegatie van 100 ondernemers af te zakken naar de Duitse hoofdstad.

HelloFresh, SoundCloud, Zalando... enkele van Europa's grootste start-ups hebben hun uitvalsbasis in Berlijn. Daarnaast hebben tig Duitse investeerders er hun hoofdkantoor. Toch beschouwen Belgische start-ups Duitsland niet als een interessante markt. Jonge bedrijfjes uit onze contreien trekken liever naar Londen en als ze worden overgenomen, is het veelal door Belgische (36 procent) of Amerikaanse (26 procent) spelers. Een gemiste kans, zo blijkt uit een bezoek aan de Duitse Kamer van Koophandel. "20 procent van de economische groei in de Duitse hoofdstad is afkomstig van digitale groeibedrijfjes", laat Michael Blank, directeur van de Deutscher Industrie- und Handelskammertag weten. "Het is dus niet zomaar dat twee-derden van het beschikbare durfkapitaal in Duitsland naar Berlijnse start-ups gaat."
...

Verder lezen?

Lees gratis alle artikelen van Datanews

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd

Onze partners