HeadFirst en Source willen Belgische flexibele arbeidsmarkt openbreken

© Getty Images/iStockphoto
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Transparante tarieven en complete ontzorging van de externe inhuur: met die stevige argumenten willen HeadFirst en Source potten breken op onze arbeidsmarkt.

“Heel wat Belgische organisaties zijn nu naar het MSP-model aan het kijken, omdat ze wel houden van die centralisatie. Dus er is voor een speler als ons een grote opportuniteit weggelegd”, steekt Myranda Dyck, sales manager bij HeadFirst en Source BeLux van wal. In de rekruteringssfeer staat een Managed Service Provider (MSP) synoniem voor een bedrijf dat als tussenpersoon fungeert in de rekrutering van (tijdelijke) werkkrachten. “Wij zien bijvoorbeeld meer en meer projecten rond industrie en finance. Onze toegevoegde waarde ligt daar in de complete ontzorging, waarbij we breder gaan dan alleen maar de IT-profielen”, zegt Myranda Dyck.

“In Nederland zijn intermediair en contractor veel meer ingeburgerde termen. België lijkt die stap over te willen slaan en direct voor een MSP-model te gaan”, zegt ook Bart van der Geest, marketing manager bij HeadFirst Source Group. “We willen een totaaloplossing in de markt zetten waaruit de klant kan kiezen. Advies verlenen staat ons daarbij hoger in het vaandel dan de klant iets verkopen dat hij niet nodig heeft”, aldus van der Geest.

Source en HeadFirst zijn twee van oorsprong Nederlandse bedrijven die sinds de fusie in 2016 tot de HeadFirst Source Group behoren. Die laatste is genoteerd op Euronext Amsterdam en tekende vorig jaar een omzet op van ongeveer 470 miljoen euro. HeadFirst Source Group trekt met beide merken gezamenlijk naar de markt. Source treedt daarbij op als Managed Services Provider (MSP), terwijl HeadFirst vraag en aanbod bijeen brengt en zich dus op rekrutering richt. “Maar het is de combinatie én onze vendor-neutrale opstelling die ons uniek maakt op de Belgische markt”, maakt Myranda Dyck zich sterk.

Hoger segment van de flexmarkt

Vorig jaar stelde de groep meer dan 5.000 professionals tewerk: een flink deel daarvan doorlopend, maar gemiddeld is de opdrachtduur een jaar tot anderhalf jaar. “We zitten in het hoger segment van professionals binnen de totale flexmarkt. Dat is een moeilijke markt”, erkent Myranda Dyck, “maar wij denken dat we voor veel meerwaarde kunnen zorgen door de complexiteit weg te nemen voor de eindklant en door transparant te werken. Ook in onze tarieven trouwens, waar we met duidelijke, vaste, lage prijzen werken. Dat is een aanpak die veel Belgen nog niet gewend zijn”, meent Myranda Dyck.

De schaarste aan IT’ers zorgt volgens Myranda ook voor mogelijkheden. “Er is de jongste jaren in België een echte wildgroei rond rekrutering geweest, maar heel wat klanten zijn al lang niet meer tevreden over de huidige gang van zaken. Wij zien onszelf als een disruptor die de markt wakker doet schudden”, zegt Myranda Dyck. De aanpak van een start-up dus? “Ja, behalve dat wij wél een ervaren partij zijn. We zijn in België misschien nog eerder onbekend, maar we hebben ruim twintig jaar expertise en ervaring in Nederland al opgebouwd en daar kunnen we zeker uit puren voor België.”

Blue Force Alliance

“Als de dienstverlening perfect door ons uitgevoerd kan worden, gaan we alleen naar de markt. Maar waar nodig kunnen we zeker partnerships afsluiten met andere dienstverleners. Blue Force Alliance (BFA) is daar een mooi voorbeeld van”, zegt Myranda Dyck. BFA is een gelegenheidsconsortium van Source met Staffing Management Services dat de komende drie jaar Atos in de Benelux en de Nordics bedient. “Met deze overeenkomst beschikken we nu over één loket voor de werving en het contractbeheer van tijdelijke professionals met specifieke vaardigheden die voor onze digitale transformatie cruciaal zijn”, aldus Martin Schoenmakers, COO Atos Benelux & The Nordics.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content