Huawei zit vast tussen ambitie en realiteit

19/04/18 om 21:00 - Bijgewerkt op 20/04/18 om 15:26
Uit Datanews van 20/04/18

Huawei weet goed wat het wil. Het bedrijf is Chinees, en het is daar trots op. Het wil die identiteit ook uitdragen, als een soort ambassadeur van het land. En het wil de wereld veroveren. Dat ook. Maar die Chinese roots zijn zowel een voordeel als een zware molensteen die het bedrijf moet meeslepen om zijn ambities waar te maken

Een van de nieuwste gebouwen op de campus van Huawei in Shenzhen is geen glazen toren of hypermoderne ufo à la Apple, maar een laag complex van vierkante gebouwtjes met de typische Chinese daken, in donkere baksteen. "De architectuur van de Tang-dynastie", zegt de gids, "de langst regerende dynastie van Chinese keizers. Daar is voor gekozen omdat we eenzelfde succesverhaal willen schrijven." Weinig bedrijven zullen het Huawei nadoen om op een paar jaar tijd uit te groeien van een maker van goedkope telefoons tot een bedrijf dat een van de grote drie 'high end' telefoons van het jaar op de markt brengt. De ambitie van Huawei lijkt dan ook, net als die van China, tomeloos. Maar hier en daar begint het bedrijf tegen spanningen aan te lopen.
...

Verder lezen?

Lees gratis alle artikelen van Datanews

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd

Onze partners