Voer je eigen moordonderzoek met digitaal detectivespel

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Chief Murder Officer: dat staat op het visitekaartje van Jimmy Cowé. Zijn job bij de federale politie bracht hem op het idee om een digitaal detectivespel uit te brengen.

Op de dienst informatieverwerking van de federale politie kwam Jimmy Cowé in aanraking met politie-onderzoeken. “Met vrij eenvoudige acties zoals een telefonie-onderzoek en het controleren van verklaringen kan je al heel wat oplossen, zag ik. Het is daar dat ik de microbe te pakken kreeg en het concept rond Crimibox vorm kreeg”, vertelt Jimmy Cowé.

Crimibox verkoopt onopgeloste moordzaken en daagt u uit om de moordenaar te ontmaskeren. Fictieve moordzaken voor alle duidelijkheid. Om de zaak op te lossen, moet u aan de slag met de getuigenverslagen en het bewijsmateriaal dat u in de doos vindt. Crimibox probeert zich te onderscheiden van traditionele bordspellen door de zoektocht naar internet te trekken. “Je moet bijvoorbeeld Instagram-profielen controleren, op Facebook op zoek gaan naar extra tips en extra verhoren uitvoeren via onze chatbot”, legt Cowé uit.

Die technologie is meteen het meest uitdagende aspect. Het spel komt met een eigen app waarin u ook toegang krijgt tot de chatbot. “Vroeger deden we beroep op Motion.AI, maar na de overname door Hubspot, moesten we op zoek naar een ander platform. We werken nu met BotStar dat wel de nodige mogelijkheden blijft bieden”, zegt Cowé die wel erkent dat hier nog verbeteringen mogelijk zijn: “Op termijn willen we een eigen platform maken.”

Krachtige community

Ondertussen zijn er een drietal verhalen beschikbaar, die via de webshop verkocht worden. “We willen vier moordverhalen per jaar uitbrengen waarbij het de bedoeling is om in 2020 naar een abonnementsvorm over te schakelen”, klinkt het. “In totaal hebben we nu zo’n 7.000 boxen verkocht sinds onze start in de zomer 2017”, zegt Cowé, die zijn concept eerst kleinschalig getest heeft met een beperkte eerste case: “In januari 2017 heb ik een advertentiecampagne ter waarde van 200 euro op Facebook geboekt. In geen tijd had ik 1.500 geïnteresseerden, wat voor mij bewees dat het concept een breed publiek kon aanspreken.”

Sinds kort telt Crimibox naast Jimmy Cowé een eerste werknemer, maar de start-up kan wel bogen op een uitgebreide, enthousiaste community met vrijwilligers. “Die vrijwilligers helpen via Facebook andere ‘inspecteurs’. Verder doen we beroep op een freelancer voor de ontwikkeling van de apps en op twee ‘moordarchitecten’, zoals wij ze noemen. Zij maken nieuwe cases en doen dus eigenlijk aan productontwikkeling.”

Jimmy Cowé heeft ondertussen loopbaanonderbreking genomen bij de federale politie en werkt nu voltijds aan de start-up die geselecteerd werd voor The Birdhouse, het acceleratieprogramma van Belfius. Eerder was Crimibox ook al een finalist bij Bizidee en won het een wedstrijd bij Syntra wat hen een pop-up in het Gentse opleverde. Het jonge bedrijf lonkt ondertussen ook naar de Verenigde Staten. “Daar zijn ze echt verzot op true crime. We zien daar een mogelijk nieuwe afzetmarkt in”, besluit Cowé.

Crimibox

Maatschappelijke zetel: Gent

Aantal vennoten: 1

Financiering: Eigen kapitaal en bankkrediet

Website: crimibox.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content