Waarom zelf doen wat Google beter kan?

© REUTERS

Google zet hard in op innovatie in de cloud. Op de Google Cloud Summit in Amsterdam stelde het bedrijf zijn nieuwste toepassingen voor, doorspekt met gebruikersverhalen uit uiteenlopende sectoren. Zo vernamen we onder meer waarom Bol.com zich noodgedwongen heeft overgegeven aan de cloud engineers van Google.

Een strakke regie, opzwepende muziek telkens een spreker het podium betreedt, ongebreideld enthousiasme: Google implementeert een Amerikaanse sfeer in het Taets Art & Event Park in Amsterdam. Wie op primeurs had gehoopt, blijft echter enigszins op zijn honger zitten. Die reserveert het bedrijf voor Google Next in Londen en voor thuisbasis San Francisco. Wel krijgen tweeduizend aanwezigen een overzicht van de innovaties die het bedrijf achter ‘s werelds bekendste zoekmachine recent heeft losgelaten.

Snellere doorlooptijd

De klantengetuigenissen leren ons dat de cloud vandaag de hele business omvat, daar waar grote bedrijven aanvankelijk alleen met hun meest vernieuwende applicaties naar de cloud stapten. De doorlooptijd van de migratie naar de cloud neemt bovendien voortdurend af. Bart Van Nynatten, IT-manager bij Arvesta, de nieuwe naam van de Aveve Groep, illustreert de tendens: “Onze kernactiviteiten draaien op een SAP-ecosysteem dat voorheen volledig on-premise was gecentraliseerd. Dat bood ons echter weinig flexibiliteit en viel niet te rijmen met de digitale transformatie die Arvesta beoogt. We signaleerden alle uitdagingen die gepaard gaan met een verhuis naar het Google Cloud Platform. De business gaf groen licht voor een migratie, maar koppelde er een strakke deadline aan vast. We kregen niet meer dan drie weken tijd. We slaagden in ons opzet dankzij een grote betrokkenheid van de business en de ondersteuning door de ingenieurs van Google Cloud.”

One-stop-shop

De Google-sprekers trappen een open deur in door te stellen dat de toekomst van IT hybride oogt. Het bedrijf positioneert zich daarbij nadrukkelijk als een one-stop-shop. Het Cloud Services Platform brengt verschillende toepassingen samen voor zowel de ontwikkeling, het beheer als de controle van applicaties in de cloud. GKE-on prem of voluit Google Kubernetes on-premise slaat daarbij een brug tussen de eigen IT-infrastructuur en clouddiensten. De oplossing biedt bedrijven de mogelijkheid om dezelfde Kubernetes-versie, het populaire automatisatieplatform voor applicatiecontainers, op de eigen servers te gebruiken. Die standaardisering geeft gebruikers volgens Google een grotere flexibiliteit, aangezien zij hun apps on-premise kunnen voorbereiden om die eventueel later naar de cloud te migreren. Google belicht als onderdeel van zijn Cloud Services Platform ook Istio, een uniforme manier voor het beveiligen, koppelen en controleren van microservices, wat toelaat applicaties vlotter naar de cloud te migreren.

Waarom zelf doen wat Google beter kan?

Cyberveiligheid

Google zet graag in de verf dat de gebruiker op het vlak van veiligheid mee profiteert van de polyvalentie van het bedrijf. Edward Boute, head of Google Cloud Belux: “Meer dan een miljard mensen maken gebruik van ons besturingssysteem Android. De beveiliging ervan is met ons DNA verweven en diepen we nog verder uit voor onze cloudtoepassingen.” Google stelt in Amsterdam onder meer Cloud Armor voor, een service die applicaties moet beschermen tegen DDoS-aanvallen, zowel op infrastructuur- als applicatieniveau.

Bol.com en de cloud

Dat de explosieve groei van de e-commercemarkt ook cybercriminelen prikkelt, staat buiten kijf. De overstap naar de cloud geldt voor de grote spelers als een delicate, maar cruciale keuze. Dat is niet in het minst het geval voor Bol.com, de marktleider voor e-commerce in de Benelux, met een aanbod van zestien miljoen artikelen en ruim 21.000 verkooppartners. Jurrie van Rooijen, IT-directeur en CTO bij Bol.com: “Technologie vormt een essentiële schakel binnen het bedenken, bouwen en sturen van onze business. Bol.com beschikt in eigen huis over een IT-afdeling met vierhonderd engineers. De sleutel ligt bij onze DevOps-teams. Zij krijgen de nodige autonomie om te innoveren. Alle equipes hebben dezelfde bestemming, maar mogen vrij hun koers bepalen. Toch blijven we in de eerste plaats een retailspecialist en geen IT-bedrijf. Dat konden we ruim anderhalf jaar geleden nog zelf vaststellen.”

Van Rooijen zinspeelt met zijn uitspraak op een opmerkelijke anekdote. Bol.com overwoog immers om zelf een cloudomgeving op poten te zetten en stuurde een team van engineers ter inspiratie naar het hoofdkwartier van Google in San Francisco. “Hun humeur stond bij hun terugkeer op onweer”, blikt Jurrie van Rooijen terug. “Ze hadden vastgesteld dat we met ons eigen IT-team nooit hetzelfde konden realiseren als wat Google met een veelvoud aan specialisten presteert. Outnumbered, luidde het oordeel. Het bezoek aan San Francisco had ons tot overgave gedwongen.” Bol.com besliste daarop om naar Google Cloud over te stappen. “We genieten nu van de vrijheid van gemanaged te zijn, hoe contradictorisch dat ook klinkt. Onze mensen ontwikkelen als vanouds de mooiste dingen, ondersteund door een gigantische speler als Google. Het resultaat? De engineers zijn tevreden, we werken sneller en de business is opgetogen.”

Waarom zelf doen wat Google beter kan?

Digitaal is standaard

Google introduceerde onlangs enkele nieuwe tools binnen zijn realtime kantooroplossing G Suite. Het bedrijf biedt zo nog meer mogelijkheden om collaboratief te werken. Onder meer het op punt gestelde automatisch aanvullen van zinnen of woorden, extra veiligheidstools en grammaticasuggesties dragen bij tot de productiviteit van de gebruikers. Maar hoe verrijkend een vlotte samenwerking ook mag zijn, het vertoonde promotiefilmpje (zie ook ‘G Suite – Work Remagined’ op YouTube) lijkt ons niet meteen een toonbeeld van welbevinden op de werkvloer. Tenzij je een ontspannen fietstocht graag onderbreekt voor een update over de maandcijfers natuurlijk…

Ook René Steenvoorden, CIO bij HR-dienstverlener Randstad, deelt tijdens de Google Cloud Summit zijn ervaringen over G Suite met de aanwezigen. Hij verwacht dat digitale keuzes in de toekomst niet langer een competitief voordeel opleveren, maar dat ze tot een standaard evolueren waar niemand omheen kan. “Randstad bezorgt jaarlijks meer dan 2,4 miljoen mensen een job en ontvangt jaarlijks ruim 100 miljoen cv’s. De uitdaging bestaat erin om die gigantische cijfers met digitalisering te combineren, zonder het persoonlijke contact uit het oog te verliezen. Daar kan G Suite ons mee helpen. We kozen voor Google omdat veel van onze teamleden zijn opgegroeid met toepassingen als Google Docs. Medewerkers willen op hun werkplek dezelfde technologie en flexibiliteit aantreffen als thuis.” René Steenvoorden verduidelijkt ook hoe Randstad de public cloud heeft uitgerold in achtendertig landen en die via API’s verbindt tot een globaal netwerk.

AI in de cloud

Tot slot mag uiteraard ook machine learning niet ontbreken op de Google Cloud Summit. Er is uitgebreid aandacht voor Cloud AI, wat het mogelijk maakt om met behulp van vooraf getrainde modellen gepersonaliseerde ‘zelflerende’ modellen te integreren. De achterliggende gedachte: waarom vanaf nul beginnen als u op de ervaring van een wereldspeler kan beroepen? We zagen onder meer hoe Big Query data in real time vastlegt en die almaar beter en sneller analyseert, zodat de gebruiker altijd over real time inzicht beschikt. Google liet alvast uitschijnen dat er nog meer toepassingen op het vlak van Cloud AI onze richting uitkomen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content