MasterCard helpt met uitrol Samsung Pay in Europa

30/07/15 om 10:05 - Bijgewerkt om 10:14

Bron: Datanews

MasterCard en Samsung rollen samen Samsung Pay uit in Europa. Straks kunnen consumenten met een Samsung-telefoon contactloos betalen via hun mobieltje.

MasterCard helpt met uitrol Samsung Pay in Europa

© Samsung Pay

In plaats van een fysieke kaart in een betaalterminal te steken, kunnen consumenten met Samsung Pay contactloos betalen door op het schermpje van hun telefoon een virtuele kaart te kiezen, en hun smartphone voor een terminal te houden.

Het MDES betaaltechnologie platform van MasterCard (MasterCard Digital Enablement Service) zorgt er dan voor dat de transacties veilig tot stand komen. Het betaalsysteem van Samsung werkt zowel met NFC-technologie als met de traditionele magneetstripterminals (MST).

Houders van een Mastercard hoeven enkel te connecteren via het MDES-platform om Samsung Pay te activeren. Ook krediet-, bank- en getrouwheidskaarten van andere spelers uit het Samsung Pay-ecosysteem zullen op die manier kunnen worden toegevoegd aan de digitale portefeuille (Visa- of Maestro-kaarten bijvoorbeeld). Eens dat gebeurd is, kunnen Samsung-gebruikers zo goed als al hun aankopen afwerken met hun mobieltje.

Later deze zomer wordt Samsung Pay gelanceerd in de VS en Zuid-Korea, Samsung is nu bezig met banken en partners om de betaaldienst ook naar Europa te brengen. Dat zou volgens de geruchtenmolen nog voor het einde van het jaar kunnen gebeuren.

Samsung Pay zal moeten concurreren met drie andere betaalsystemen: Apple Pay, Android Pay en met de betaalapps van onze lokale banken. Wereldwijd draaien de onderhandelingen tussen de techreuzen, de banken en kredietkaartbedrijven als MasterCard en Visa op volle toeren. Die laatste twee bieden trouwens gestandaardiseerde platformen aan (V.Me en MasterPass) die banken kunnen herverpakken als hun eigen e-portemonnee.

Dat die onderhandelingen van het allergrootste belang zijn, ligt voor de hand. Want wie de sleutel tot de digitale portemonnee van de consument in handen heeft, heeft de macht over toegang, ontwerp én tarieven. Er staat dus heel wat op het spel.

Onze partners