Memorify vergemakkelijkt communicatie rond mantelzorg

13/11/15 om 15:19 - Bijgewerkt om 15:19

Bron: Datanews

Zorgen voor een dement of ziek familielid is allesbehalve gemakkelijk. Met Memorify, het nieuwe zorgplatform van Sophie Thiebaut, kan je je hulp alvast wat beter organiseren en coördineren.

Memorify vergemakkelijkt communicatie rond mantelzorg

© web

Het kan ons allemaal overkomen: moeder of vader wordt ziek of ontwikkelt Alzheimer, en samen met je broers en zussen word je zijn of haar "mantelzorger". Het is het begin van een hoop zorgen, en geregeld. Want wie zal de strijk doen? Wie gaat de boodschappen doen? En werden die taken ook effectief gedaan? En hoe zat dat ook alweer met de diagnose, en hoe help je eigenlijk iemand met kanker? Het zijn maar enkele van de vragen die Sophie Thiebaut met haar start-up Memorify wil oplossen.

"Het moet een webbased platform worden waarop mensen de communicatie rond mantelzorg kunnen verzamelen, en ook alle nodige informatie terugvinden", legt ze uit. "Zo is het de bedoeling dat de diagnose er nog eens wordt samengevat, samen met links naar juiste informatie over de ziekte. Want het internet mag dan vol staan met kennis, die is niet altijd accuraat. En dan is er nog een stuk om het projectmanagement van alle zorgtaken te beheren. Ook het zogenaamde 'zorgboekje' kan daarin gedigitaliseerd worden bijgehouden."

Terwijl Thiebaut hard werkt aan haar prototype, heeft ze wel al een businessmodel uitgedokterd. "Onderzoek wijst uit dat er bij mantelzorgers wel degelijk een 'willingness to pay' is, net als bij de zorgbedrijven. Daarom wil ik B2B2C werken, waarbij ik mijn software verkoop aan grote zorgbedrijven als mutualiteiten of thuisverzorgingsfirma's als het Witgele Kruis, die dan zelf kunnen beslissen of zij dit doorrekenen aan hun klanten. Het voordeel is dat ik een kost per patiënt aanreken, dus hoe meer verzorgenden er zijn, hoe kleiner de kost per deelnemer wordt. Om te zorgen dat er eerst en vooral ook een grote groep gebruikers ontstaat, voorzie ik echter ook een freemium-model waarbij je pas moet gaan betalen om van bepaalde toepassingen als e-learning en careplan gebruik te kunnen maken."

Memorify vergemakkelijkt communicatie rond mantelzorg

© Sophie Thiebaut

De bedenkster ziet alvast mogelijkheden voor haar start-up. "Eerst en vooral wil ik in België een stevige voet aan de grond krijgen, maar als het wereldwijd kan groeien, waarom niet? Zeker in India en Zuid-Europa, waar een veel groter taboe rust op rusthuizen, is de zorg voor ouderen iets dat gedeeld wordt. En ook daar wordt dat met het groeiend aantal tweeverdieners moeilijk; dus kan men de hulp van Memorify wel gebruiken."

Aangezien Memorify nog in de ideation-fase zit, is de investering voorlopig beperkt. "Ik heb er 5.000 euro van mezelf in gestoken", zegt Thiebaut. "En ik ben intussen in gesprek met enkele medestudenten van de Vlerick Business School die misschien willen meestappen van zodra er een prototype is."

"Op de Web Summit in Dublin ben ik ook gaan pitchen, maar ik wil niet zomaar een investeerder; ik verkies iemand die duurzaam denkt en op lange termijn kijkt. De zorgbedrijven zelf, bijvoorbeeld, waarvan sommigen zeker geïnteresseerd zijn om het prototype uit te laten testen door hun cliënten."

Memorify

Maatschappelijke zetel: Sint-Katelijne-Waver

Aantal vennoten: 1

Investering? Op zoek naar investeerders: Zoekt op termijn 200.000 euro. Voorkeur voor een investeerder met achtergrond in de zorgsector.

Website:www.memorify.info

Onze partners