Netlog-oudgediende Joost Roelandts wordt ceo van Massive Media

20/05/16 om 10:53 - Bijgewerkt om 10:53

Bron: Datanews

Oprichters Lorenz Bogaert en Toon Coppens stappen uit Massive Media (Netlog, Twoo) en geven de fakkel door aan coo Joost Roelandts. "Eén van onze doelstellingen dit jaar is de klantentevredenheid van de Twoo-gebruikers nog te vergroten", klinkt het. "Het eindresultaat moet altijd een relatie zijn."

Netlog-oudgediende Joost Roelandts wordt ceo van Massive Media

© Joost Roelandts

Massive Media is het internetbedrijf achter het ter ziele gegane sociale netwerk Netlog en de datingsite Twoo. In 2012 verkochten oprichters Lorenz Bogaert en Toon Coppens hun geesteskind aan de Franse datingspecialist Meetic, die op zijn beurt werd opgeslokt door de Amerikaanse Match Group.

Bij de overname werd er afgesproken dat Bogaerts en Coppens nog minstens drie jaar zouden aanblijven, om er voor te zorgen dat de opvolging tot in de puntjes kon worden voorbereid. "Toon en Lorenz vonden het belangrijk om hun bedrijf in goede vorm achter te laten", vertelt coo en Netlog-oudgediende Joost Roelandts, die vanaf 1 juli de fakkel overneemt. "Vandaag zijn we er allemaal van overtuigd dat het juiste moment gekomen is."

Bogaerts en Coppens krijgen zo meer tijd om te focussen op hun nieuwe project, de vastgoedsite Realo, al worden de banden met Massive Media niet helemaal doorgeknipt. Het duo blijft immers nog deel uitmaken van de raad van bestuur van het bedrijf, zij het in een zuiver adviserende rol.

Twoo staat momenteel voor het leeuwendeel van de business van Massive Media. De datingsite telt wereldwijd 180 miljoen gebruikers, en is beschikbaar in 38 talen. In Gent werken er 30 mensen voor het bedrijf, en wereldwijd wordt er beroep gedaan op zo'n 70 freelancers voor moderatie, vertaling en helpdesk.

Joost Roelandts werkt al sinds 2007 voor Massive Media (dat toen nog gewoon Netlog heette). "Ik heb heel lang samengewerkt met Lorenz en Toon, en als coo heb ik de voorbije jaren sowieso al eigen accenten gelegd", vertelt de Gentenaar. "In die zin zullen er niet meteen veel dingen veranderen bij Massive Media."

"Iets waar we nu vooral op moeten focussen met Twoo is klantentevredenheid. Dat doen datingsites nog te weinig. Het einddoel moet altijd een relatie zijn, of een vriendschap. Hoe we die doelstelling kunnen realiseren? Bijvoorbeeld door met betere manieren van converseren te komen. Sinds kort kan je korte video's naar elkaar sturen, à la Snapchat. En we hebben conversaties terug volledig gratis gemaakt. Voorts zetten we ook sterk in op het tegengaan van misbruik. Mensen moeten zich veilig voelen op onze site. Conversaties moeten steeds tussen echte mensen gaan. Fake profielen worden meteen verwijderd."

Tinder

Twoo hanteert een freemium-model, waardoor het moeilijk blijft om klanten een abonnement met extra diensten te verkopen. De meeste dating-sites kampen trouwens met dat probleem. Hoe wil Twoo hier iets aan doen? Bij Tinder lukt het bijvoorbeeld wel. Dat platform, dat trouwens ook deel uitmaakt van de Match Group, is op zijn eentje al goed voor 1 op 5 betalende gebruikers binnen het bedrijf.

Delen

Tinder doet het taboe rond dating-apps vervagen

"Tinder slaagt daar inderdaad vrij goed in, maar het feit dat zij een groter aandeel hebben in de Match Group is uiteraard vooral te wijten aan het feit dat ze een grotere userbase hebben", verduidelijkt Roelandts.

"Als we naar de percentages (betalende users vs aantal users) kijken zitten we eigenlijk vrij dicht in de buurt. Tinder doet het net iets beter omdat het meer focust op landen die makkelijker te monetisen zijn (zoals Noord-Amerika en West-Europa), waar Twoo er altijd een punt van gemaakt heeft om breed beschikbaar te zijn, ook in moeilijkere landen."

"En laat ons vooral niet vergeten dat het ook niet onze ambitie is om onze gebruikers veel te laten betalen, wel integendeel: als freemium-site vinden wij onze niet-betalende leden even belangrijk als de betalende leden. Zoals gezegd is één van de doelstellingen dit jaar het verhogen van de klantentevredenheid, onder andere door communicatie opnieuw meer gratis te maken."

Hoe is het trouwens om binnen dezelfde groep te moeten concurreren met het mega populaire Tinder?

Joost Roelandts: "Wij zien Tinder eigenlijk niet als concurrent, en wel om een aantal redenen. Tinder opent zelfs meer deuren dan dat het sluit. Omdat de app zo speels is, vergroot ze de markt en doet ze het taboe rond dating-apps vervagen. Tinder is een soort van instapmodel voor iets wat wij al veel langer doen, op een hoger niveau."

"Daarnaast is er toch een verschil in leeftijd. Tinder scoort vooral bij de jonge leeftijdsgroepen, terwijl Twoo mikt op een iets ouder publiek. En tot slot gebruiken mensen in de meeste gevallen meerdere dating-apps. Het is niet zoals bij social media, waar iedereen vooral verslaafd is aan Facebook."

Kan Massive Media op termijn een aparte entiteit blijven binnen de grote Match Group?

Roelandts: "Dat denk ik wel. De Match Group heeft toch altijd de filosofie gehanteerd om team en cultuur te behouden bij acquisities. Twoo draait ook zo goed omwille van zijn mensen, en de Amerikanen beseffen dat. Ook het management krijgt nog veel vrijheid, al wordt er uiteraard wel samengewerkt met het moederbedrijf."

"Overigens hebben we ook een unieke positie binnen de groep wat ons product betref. Wij zijn het freemium-alternatief van Match Group voor heel wat markten buiten de VS. OkCupid mikt op de VS en het VK, Plenty of Fish is heel groot in Canada, en Twoo is cruciaal in 38 andere markten. We hebben dus wel degelijk onze bestaansreden binnen de portfolio van de Match Group."

Onze partners