1,1 miljoen euro en kantoor in New York voor Argus Labs

25/04/14 om 15:04 - Bijgewerkt om 15:04

Bron: Datanews

Argus Labs, het Antwerpse bedrijfje dat zelflerende software ontwikkelt voor mobiele toestellen, heeft nog eens 400.000 euro zaaikapitaal opgehaald, waardoor het totaal nu afklokt op 1,1 miljoen euro. De starter opent binnenkort een kantoor in New York.

1,1 miljoen euro en kantoor in New York voor Argus Labs

Argus Labs, het Antwerpse bedrijfje dat zelflerende software ontwikkelt voor mobiele toestellen, heeft nog eens 400.000 euro zaaikapitaal opgehaald, waardoor het totaal nu afklokt op 1,1 miljoen euro. De starter opent binnenkort een kantoor in New York.

Ongeveer een jaar geleden haalde Argus Labs al eens 500.000 euro op bij enkele in het oog springende investeerders (waaronder het hoofd strategie van Samsung Electronics, Young Sohn). Dankzij een recente injectie van nog eens 400.000 euro (van onder meer Strike4, Nova Participations, Duval Union, Alain Vandenborne en voorzitter van de raad van bestuur Frank Maene) klokt het totale zaaikapitaal nu af op 1,1 miljoen euro.

Argus Labs heeft een 'zelflerende' technologie gebouwd die op basis van sensoren en gelinkte data niet alleen de context kan bepalen waarin een gebruiker van een mobiel toestel zich bevindt, maar ook zijn gemoedstoestand. Oorspronkelijk zou die technologie gebruikt worden in de intern ontwikkelde 'Jini'-app, maar die piste is intussen verlaten.

"De Jini-app was een goede leerschool, maar we zijn op zoek moeten gaan naar een manier om geld te verdienen", vertelt zaakvoerder Filip Maertens van Argus Labs. "Dat konden we doen door er een b2b-verhaal van te maken, en door op zoek te gaan naar partners. We bieden ons platform nu via een API aan aan derden, die er dan zelf aan de slag mee kunnen gaan."

Negen keer op de tien komen geïnteresseerde partijen uit de reclamesector, al zijn er ook al enkele kleinere projectjes in de fin tech-sfeer.

"De reclamesector kan ons platform gebruiken als 'pre targeting'-instrument voor ad-networks en RTB-platformen'", legt Maertens uit. "Wanneer je de context van de gebruiker kent en hem daardoor gerichte boodschappen en feedback kan voorschotelen, ligt de conversion rate (het succespercentage van een reclameboodschap) immers een pak hoger."

"Wanneer je maar drie uur geslapen hebt, kan een bedrijf dat onze technologie gebruikt je bijvoorbeeld voorstellen om een Red Bull te drinken. Of om naar energieke muziek van een bepaalde artiest te luisteren in de wagen."

Volgens Maertens heeft Argus Labs intussen al heel wat afnemers gevonden. "De echt grote namen kan ik pas binnen enkele weken bekend maken, maar we werken ook aan een proof of concept met Deezer, en er loopt al een project met Dragintra (een leverancier van fleet management oplossingen) en ééntje met Sign To Pay (een Antwerpse starter actief in fin tech).

New York

De ambities van Argus Labs rijken ver, want in de komende maanden is het de bedoeling om een kantoor te openen in New York. "Aanvankelijk dachten we aan Silicon Valley, maar eigenlijk is New York het epicentrum voor de reclamesector, dus is het beter om van daaruit te werken."

Overigens maakt het kantoor in NY deel uit van de plannen inherent aan de serie A-ronde die het team rond Maertens aan het rondmaken is. Het bedrijfje wil nog eens 2,5 miljoen euro extra ophalen, "en vermoedelijk zullen we zelfs hoger afklokken", verwacht de zaakvoerder. "De onderhandelingen zijn al vergevorderd, maar meer kan ik daar nog niet over zeggen."

Het geld uit de serie A-ronde zal onder meer gebruikt worden om extra personeel aan te trekken. Momenteel werken er bij Argus Labs tien vaste mensen, maar daar zouden er op korte termijn nog 15 moeten bijkomen. "Schrijf maar op: we zoeken dringend specialisten in artificial intelligence (AI), mobile engineers en data scientists. Als je er kent, dan geef je maar een seintje!"

Onze partners