10 grote ict-problemen in 2011

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Ook in 2011 moest Data News meermaals berichten over grote pannes en ict-problemen. Zonder daarover ongepast vrolijk te willen doen – dat de boel in de soep draait, overkomt namelijk iedereen wel eens – hebben we voor u even teruggeblikt en enkele grote(re) euvels van 2011 opgelijst. Dit jaar zal alvast de annalen ingaan als één van de zwartste jaren ooit voor BlackBerry, dat zijn netwerk dagenlang zag haperen. Of het nu een falende switch was of niet, de klanten van Research in Motion waren not amused. De gratis apps voor de gedupeerde gebruikers konden daar maar weinig aan veranderen. Ook Mobistar kreeg het hard te verduren in 2011. Zo ondervonden klanten over het hele land ernstige problemen met de mobiele spraak- en dataverbindingen. De reden? Blijkbaar een ‘per ongeluk’ doorgesneden glasvezelkabel van Syntigo, een ict-filiaal van de NMBS. Enkele maanden eerder werd er dan weer een panne opgetekend bij Mobistar Enterprise Services, het vroegere Versatel. Een deel van de bedrijfsklanten kreeg tijdelijk geen toegang meer tot zijn mails.

Ook in 2011 moest Data News meermaals berichten over grote pannes en ict-problemen. Zonder daarover ongepast vrolijk te willen doen – dat de boel in de soep draait, overkomt namelijk iedereen wel eens – hebben we voor u even teruggeblikt en enkele grote(re) euvels van 2011 opgelijst. 2011 zal alvast de annalen ingaan als één van de zwartste jaren ooit voor BlackBerry, dat zijn netwerk dagenlang zag haperen. Of het nu een falende switch was of niet, de klanten van Research In Motion (RIM) waren not amused. De gratis apps voor de gedupeerde gebruikers konden daar maar weinig aan veranderen.

Ook Mobistar kreeg het hard te verduren in 2011. Zo ondervonden klanten over het hele land ernstige problemen met de mobiele spraak- en dataverbindingen. De reden? Blijkbaar een ‘per ongeluk’ doorgesneden glasvezelkabel van Syntigo, het ict-filiaal van de NMBS. Enkele maanden eerder werd er dan weer een panne opgetekend bij Mobistar Enterprise Services, het vroegere Versatel. Een deel van de bedrijfsklanten kreeg tijdelijk geen toegang meer tot zijn mails.

En nu we toch over de telco’s bezig zijn, mogen ook Telenet en Belgacom niet ontbreken. In oktober nog heeft een defecte gateway alle Telenet klanten tijdelijk zonder internet gezet. Het hardware defect werd ‘mogelijk’ veroorzaakt door een blikseminslag in Hoboken.

Een haperende Belgacom-backbone zou dan weer 5 procent van de Datahouse-klanten platgelegd hebben. Belgacom was niet bepaald gelukkig met de aantijging, en liet weten dat Datahouse zelf nalatig was geweest door onvoldoende actie te ondernemen om zijn klanten over te zetten naar een nieuw netwerk.

Een opvallende panne deed zich voor in de Arteveldestad. Daar moest de ict-afdeling van de Hogeschool Gent 25.000 mailboxen herstellen na een grote mailservercrash. Misschien moet de school maar eens een redundant netwerk overwegen in 2012?

Niet dat het vaak gebeurt, maar ook Gmail ging nog eens plat in 2011. Tienduizenden gebruikers bleken eerst hun account, en later hun mailarchief, kwijt te zijn. Een ‘opslagsoftwareupdate’ zou de problemen veroorzaakt hebben.

Dat de cloud niet altijd zo safe is als men u wil doen geloven, merkten we ook bij Microsoft. Diensten als Hotmail, SkyDrive, Live.com en Office 365 waren een tijdlang onbereikbaar, naar verluid omwille van een grote stroompanne in San Diego. Enkele weken eerder ondervonden de clouddiensten van Amazon en Microsoft dan weer zware hinder na een blikseminslag op een transformator vlakbij een datacenter in Dublin.

Een leuke om mee te eindigen: het recordaantal zonne-uren in het voorjaar zorgde voor problemen bij de Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt (VREG), die voor eigenaars van zonnepanelen groenestroomcertificaten uitkeert. Het computerprogramma dat de betrouwbaarheid van de aanvragen controleert, sloeg door de vele uren zon tilt.

Enkele in het oog springende voorvallen, maar de lijst had gerust aangevuld kunnen worden met een hele rist andere euvels. De problemen bij de ticketverkoop voor de Olympische spelen bijvoorbeeld, om er nog snel ééntje uit te pikken. Kortom: het komt voor in de beste families. We kunnen er maar uit leren…

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content