10 redenen waarom u te veel betaalt voor uw gsm-verbruik

22/11/13 om 15:40 - Bijgewerkt om 15:40

Bron: Datanews

9 op 10 burgers die hun telecomfactuur de afgelopen dagen lieten onderzoeken, kwamen tot de conclusie dat ze meer betalen dan nodig. 10 redenen waarom u te veel betaalt.

10 redenen waarom u te veel betaalt voor uw gsm-verbruik

© Thinkstock

Negen op tien burgers die hun telecomfactuur de afgelopen dagen lieten onderzoeken door de FOD Economie, zijn tot de conclusie gekomen dat ze altijd veel meer hebben betaald dan nodig, en dat er andere telecomformules bestaan die beter afgestemd zijn op hun gebruikersgedrag. Wij lijsten 10 redenen op waarom u te veel betaalt voor uw gsm-gebruik.

1. U verandert niet vaak genoeg van telecomoperator, en laat op die manier na om te profiteren van de dalende prijzen op de telecommarkt.

2. U neemt niet de moeite om de prijzen van de verschillende providers te vergelijken, door u bijvoorbeeld naar de lokalen van uw gemeente te begeven, waar federale en lokale ambtenaren momenteel in opdracht van de FOD Economie infosessies organiseren omtrent telecomformules.

3. U hanteert geen telecomsimulator, zoals www.bestetarief.be of www.aanbieders.be, om uit te rekenen welk tarief het best aansluit bij uw bel-, sms- en surfgedrag.

4. U kiest voor een te uitgebreide formule, uit vrees dat u anders bijvoorbeeld niet onbegrensd kunt downloaden - als u niet extreem veel downloadt, zou een downloadlimiet van 25 GB tot 50 GB moeten volstaan.

5. U durft niet te kiezen voor een 'kleinere' operator, terwijl technisch gezien nagenoeg elke provider quasi hetzelfde aanbiedt.

6. U laat zich te vaak misleiden door spectaculair klinkende promo-acties, terwijl u die gratis iPhone of iPad bij uw abonnement op de lange termijn sowieso terugbetaalt.

7. U houdt geen (of net te veel) rekening met mogelijke addertjes onder het gras, zoals hoge activatiekosten.

8. U hebt geen besef van wat u precies voor uw mobiel telefoongebruik betaalt, omdat u een combi-abonnement hebt met daarin vaste telefonie, internet en televisie en omdat alles op uw factuur tezamen verrekend wordt.

9. Uw gebruikersprofiel is door de jaren heen veranderd - u belt de laatste tijd bijvoorbeeld meer naar het buitenland, of u surft meer -, maar uw abonnement is hier nog niet op ingesteld.

10. U hebt er geen idee van hoeveel data u verbruikt en bent te weinig technisch onderlegd bent om te weten waar termen als 'Mbps' daadwerkelijk voor staan.

Lees meer over:

Onze partners