12.000 ambtenaren konden een week lang hun werk niet doen door netwerkpanne bij FOD Financiën

20/05/15 om 11:37 - Bijgewerkt om 15:13

Het computersysteem van de FOD Financiën heeft een week platgelegen, waardoor 12.000 ambtenaren hun werk niet konden doen. Sinds woensdagmiddag (20 mei) zijn de problemen opgelost. De oorzaak lag bij het grote aantal interacties tussen de servers. Die gingen niet door en vielen in een time-out.

12.000 ambtenaren konden een week lang hun werk niet doen door netwerkpanne bij FOD Financiën

© Belga

Door authentificatieproblemen is momenteel de toegang tot onze interne toepassingen verstoord. Wij doen al het mogelijke om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen.

Wij danken u voor uw begrip.

Stafdienst ICT

Deze melding kregen de ambtenaren van FOD Financiën te lezen die getroffen zijn geweest door de serverproblemen, van fiscaliteit tot invorderingsdiensten. Over het hele land kregen zowat 12.000 ambtenaren een week lang geen toegang tot de centrale databank met gegevens. Controles konden niet uitgevoerd worden en invorderen lukte ook niet.

Personeel gefrustreerd

"Een technische fout kan altijd gebeuren, maar we begrijpen niet dat het herstellen van deze panne zo lang moet duren," meende vakbondsafgevaardigde Aimé Truyens (ACOD). "Nochtans werd ons verteld dat het computersysteem van FOD Financiën zo ontwikkeld is dat de server gespiegeld wordt via een interne en externe mirror, waardoor het systeem nooit helemaal plat kan vallen."

Het personeel raakte gefrustreerd. "Een hele dag koekeloeren op een scherm waar niets op gebeurt, levert ook niets op," zuchtte de ACOD'er.

Geen invloed op diensten als tax-on-web

De serverproblemen hebben geen invloed gehad op toepassingen voor de burger zoals tax-on-web (waarmee je je belastingbrief online kan invullen).

Volgens FOD Financiën moest het euvel wel genuanceerd worden. Het ging enkel om vertragingen, klonk het. "Daarbovenop zitten de controles en het invorderen in een dalperiode gezien respectievelijk het einde van de aanslagtermijn en het afronden van de aanslagbiljetten die de deur uit zijn."

Netwerkpanne na een week opgelost

Sinds woensdagmiddag (11u30) is de netwerkpanne opgelost, meldde woordvoerder Francys Adyns van de FOD.

De oorzaak van het probleem lag volgens hem bij het grote aantal interacties tussen de servers. Die gingen niet door en vielen in een time-out.

Nog volgens de woordvoerder waren er tijdens de panne lange wachttijden of zelfs volledige onbeschikbaarheid, zowel voor de ambtenaren als voor de burger. (Belga/MI)

(MLT / MI)

Het nieuws over de panne bij de FOD Financiën is verschenen op de website van de Krant van West-Vlaanderen.

Onze partners