23 miljard verlies door gratis alternatieven voor sms

05/04/12 om 15:57 - Bijgewerkt om 15:57

Bron: Datanews

Telecomoperatoren zullen dit jaar een omzetverlies van 23 miljard dollar moeten optekenen omwille van de massale overstap van sms naar social messaging. Dat berekende het marktonderzoekbureau Ovum. Vorig jaar klokten de verliezen nog af op 14 miljard dollar.

23 miljard verlies door gratis alternatieven voor sms

Telecomoperatoren zullen dit jaar een omzetverlies van 23 miljard dollar moeten optekenen omwille van de massale overstap van sms naar social messaging. Dat berekende het marktonderzoekbureau Ovum. Vorig jaar klokten de verliezen nog af op 14 miljard dollar.

Mobiele operatoren zullen ook in 2012 de gevolgen moeten dragen van de alsmaar populairder wordende en gratis 'social messaging'-toepassingen WhatsApp, Facebook Messenger, Skype en het Aziatische KakaoTalk.

Het Britse onderzoeksbureau Ovum heeft berekend dat de telco's dit jaar een gezamenlijk omzetverlies zullen moeten slikken op hun sms-diensten dat oploopt tot maar liefst 23 miljard dollar (of bijna 18 miljard euro). In 2011 was dat nog 14 miljard dollar.

Analiste Neha Dharia van Ovum, die het onderzoek aan het afronden is en straks de volledige resultaten bekend maakt, wijst als voornaamste oorzaak in de richting van de bovengenoemde messaging-toepassingen, met dewelke er gratis kan gecommuniceerd worden over het internet.

"Telco's staan onder een enorme druk om hun messaging-portfolio uit te breiden", zegt Dharia in een persbericht. "Sommigen doen dat al, en innoveren door hun klanten nieuwe en ip-gebaseerde communicatiediensten aan te bieden, maar de anderen zullen moeten volgen willen ze hun verliezen compenseren."

WhatsApp

Intussen ontkent medeoprichter Brian Acton van het Amerikaanse WhatsApp dat zijn bedrijf een bedreiging vormt voor de traditionele operatoren. Hij oppert zelfs dat social messaging de operatoren helpt om hun klanten de overstap naar een data-abonnement te laten maken. En op de iets langere termijn zouden data-abonnementen winstgevender moeten zijn dan sms-diensten, gaat de redenering.

Overigens zullen de verliezen in ons land beperkt blijven. Dit komt omdat de Belgische operatoren soms tot duizenden gratis sms'jes aanbieden bij hun abonnementsformules. Eén van de gevolgen is dat diensten als WhatsApp en Facebook Messenger in België nog lang niet zo populair zijn als in sommige andere landen.

Onze partners