3 manieren om een Facebookpagina van naam te veranderen

© Reuters

Een populaire Facebookpagina hebben die veel likes genereert kan zeker een zegen zijn. Maar het wordt een pak minder leuk als de kaap van 200 vind-ik-leuks voorbij, de naam van uw succesverhaal veranderd is. Dan verhindert Facebook namelijk nog een wijziging. Drie tips om dat te omzeilen.

Het zal vele organisaties met een Facebookpagina al overkomen zijn. Meer dan 200 likes is leuk meegenomen, maar niet als uw bedrijf net dan van naam verandert. Het sociale netwerk maakt het dan onmogelijk om die naam nog te wijzigen.

Vaak wordt ervoor gekozen om een nieuwe pagina aan te maken en gedurende een bepaalde periode op de verouderde site naar de nieuwe stek te verwijzen om de community mee te loodsen. Uiteindelijk wordt de oude pagina afgesloten, maar veel likes gaan daardoor verloren.

Wat blijkt: het is niet onmogelijk om de naam op de oorspronkelijke pagina te veranderen. Wel maakt Facebook het ons moeilijk. Drie manieren om dat probleem te omzeilen.

1. Verminder het aantal likes Een eerste truc is het aantal likes op de pagina verminderen. Want als het totaal onder de 200 zakt, kan de naam weer eenvoudigweg gewijzigd worden.
Omdat u als beheerder geen likes kan verwijderen, tenzij u profielen gaat blokkeren, stuurt u het best een berichtje naar enkele mensen met de vraag of zij de pagina niet langer leuk willen vinden.

Vanop een pagina kan een bericht niet naar de hele community gestuurd worden. Daarom is de methode enkel aangeraden voor pagina’s die niet zo veel meer dan 200 vind-ik-leuks bijeengeraapt hebben.

2. Ken iemand in de VS Facebook heeft wereldwijd verschillende versies. De Amerikaanse versie staat – in tegenstelling tot de Europese – wel toe om de naam van een pagina te veranderen, ook voorbij de 200 likes.

Wie iemand in de Verenigde Staten kent, kan die persoon contacteren, beheerder maken van de pagina en de naam laten wijzigen. Zo eenvoudig kan het zijn. Die Amerikaanse kennis zal uiteindelijk wel moeten kunnen aantonen dat de naam van de organisatie werkelijk veranderd is. Na de aanvraag kan dat bewezen worden met een upload van een enveloppe, bewijs van gewijzigde website, een factuur of andere.

3. Een bewerking voorstellen

Facebook maakt het ons bewust zo moeilijk om de naam van een pagina te wijzen. Iemand die een pagina liket, doet dat meestal omdat die de inhoud letterlijk leuk vindt. Als de naam van een pagina wijzigt, zou die wel eens een andere invulling krijgen.

Maar Facebook is een sociaal netwerk en houdt dus ook rekening met de wil van de community. Wie een pagina leuk vindt, kan via de knop ‘een bewerking voorstellen’ suggesties doen aan de paginabeheerders. Dat kan gaan over een wijziging van het telefoonnummer, het aanvullen van de openingsuren, het toevoegen van een … of het wijzigen van de naam van een pagina. Als een tiental gebruikers, die de pagina leuk vinden, identiek dezelfde naamswijziging voorstellen, kunnen de beheerders die wijziging ook werkelijk doorvoeren.

Een naamswijziging is echter enkel aangeraden als de inhoud van de pagina dezelfde zal blijven. Als het doel van een pagina verandert, maakt u beter gewoon een nieuwe aan.

© 2014 – C.H.I.P.S. StampMedia – Christophe Vanhoutte

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content